Pešia zóna v strede križovatky? Metropolitný inštitút si za ním stojí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V Bratislave vyrástli nové zóny pre chodcov. Jedna z nich, ktorú vybudovali v centre mesta, však vyvoláva otázniky. Nachádza sa totiž na rušnom mieste a ešte aj v strede frekventovanej križovatky. K spomínanej zóne pre peších vydal nesúhlasné stanovisko dokonca aj Krajský dopravný inšpektorát. Autor projektu si však za svojim výtvorom stojí. Ale posúďte sami.
Veselšia cesta do školy či bezpečnejší priestor pre deti a dospelých. Aj tak zneli popisy tohto priestoru ešte v novembri minulého roka. Okrem relaxu má takzvaná zóna pre peších slúžiť aj na bezproblémové vystúpenie detí z auta. Autorom projektu je Metropolitný inštitút Bratislava.
"Nie je pravda, že sa na uliciach Mudroňova a Vazovova vyznačili priestory na hranie pre deti. Realizované zmeny sú súčasťou projektu Mesto pre deti, ktorého hlavným cieľom je zlepšenie bezpečnosti. Dočasné zmeny, ktoré boli realizované v rámci tohto projektu, určite spĺňajú legislatívne normy," uviedol v stanovisku inštitút. To si ale nemyslí Krajský dopravný inšpektorát, ktorý autorovi projektu vytkol rozpor s platnou legislatívnou ako aj negatívny dosah na bezpečnosť. Na zónach pre peších nechýbajú lavičky, na ktorých môžete napríklad popíjať kávu, ale zároveň aj inhalovať výfukové plyny. Asfalt je vyzdobený malebnými hracími prvkami. "Určite by som križovatku na Vazovovej ulici ani na Mudroňovej ulici nenazýval oddychovou zónou pre chodcov, pretože ja tam ako chodec nemám čo robiť, len prechádzať tadiaľ, určite si tam nesadnem na lavičku, pretože nebudem dýchať exhaláty ani nič podobné," reagoval dopravný inžinier Ľuboš Kasala. Pred kolíznymi situáciami majú ľudí v tejto zóne chrániť reflexné plastové stĺpiky či plechové kvetináče. "Všetky zmeny organizácie dopravy, vrátane tých, ktoré sme navrhli a sú realizované v rámci projektu Mesto pre deti, sú konzultované aj s krajským dopravným inšpektorátom. Dialóg s ním je pre nás dôležitý, no jeho stanovisko nemá záväzný charakter," reagoval v stanovisku inšitút.
Vo všeobecnosti platí, že každú takúto zmenu musí schváliť cestný správny orgán. Dva roky dozadu došlo ale k zmene cestného zákona. "Doteraz v ňom mala rozhodujúce slovo dopravná polícia ale zmenou zákona sa stalo to, že je pomerové hlasovanie. Do týchto orgánov boli dosadení aj politicky nominovaní ľudia, ktorí jednoducho prehlasovali dopravnú políciu a výsledok toho je takáto vec," vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský. Riešením by podľa dopravného analytika bolo vrátiť cestný zákon do jeho pôvodnej verzie. "V každom prípade je to téma na diskusiu. Samospráva každá jedna koná osobitne. Je pravdou, že v tomto samospráva môže aj nemusí vnímať stanovisko dopravnej polície ako rozhodujúce," konštatoval predseda ZMOS Jozef Božik. Koľko takýchto netradičných zón ešte v hlavnom meste pribudne je zatiaľ otázne.