Slovenskí "tunelári" si za prácu v Poľsku vyslúžili ocenenie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SKALITÉ / Aj slovenskí stavbári skvele reprezentujú našu krajinu. Za výbornú prácu pri výstavbe tunelov na rýchlostných cestách v Poľsku si prevzali ocenenie Slovensko-poľskej obchodnej komory.
Samozrejme, boli sme sa pozrieť na robotu slovenských stavbárov priamo v Poľsku. "Našťastie, tento proces razenia máme za sebou, ťažkú geológiu sme teda zvládli," povedal Peter Manda, riaditeľ projektu za podzhotoviteľa. Sú to chlapi, ktorí už majú za sebou bohaté skúsenosti zo stavieb tunelov v našej krajine.
Za hranicami budujú dva tunely, ktoré sú súčasťou rýchlostnej cesty S1. Tá prepojí poľské mesto Bielsko-Biala s našim kysuckým regiónom. "Ten kratší má 860 metrov. Už máme ostene hotové a pripravujeme betonáž dlhšieho. Ten má 960 metrov," vysvetlil,
A pri niektorých prácach sa museli prispôsobiť trochu iným štandardom, oproti tým, na aké sú zvyknutí u nás. "To tunelárstvo na Slovensku, tie predpisy sú trošku ďalej, lebo máme oveľa viac tunelov. Sú štandardy zachytené viac v predpisoch a normách. Tu tieto predpisy zatiaľ nie sú, takže mnohé veci aj pri razení sme robili možno až striktnejšie, ako bolo nutné," doplnil zástupca akcionárov Miroslav Remeta.
Stavbári boli ocenení
A keďže sa dobre dokázali s týmito problémami popasovať, boli aj ocenení, a to v kysuckej dedine Skalité. "Naša obec je spojená práve s Poľskou republikou, ktorá nás nerozdeľuje, ale spája, a preto nás oslovila SPOK s ocenením," uviedol starosta Sklaitého Jozef Cech.
"Pre nás je to míľnik, ktorý nám dáva predpoklad pokračovať na poľskom trhu," tvrdí Remeta. Pochopiteľne, prepojenie medzi Poľskom a Slovenskom má nesmierny význam pre obidva štáty. "Úroveň prepojenia medzi Slovenskom a Poľskom je katastrofálna a táto stavba je krok k tomu, ako to zmeniť," doplnil Veľvyslanec Poľska v Slovenskej republike Maciej Ruczaj.
"Je dôležité, že v slovensko-poľskom kontexte je, že sa bude napájať na nedokončenú D3," vysvetlila veľvyslankyňa Slovenska Andrea Elscheková Matisová. "D3 je aj v programovom vyhlásení vlády, čo je dôkaz, že to myslíme vážne, nevieme to ale postaviť za rok ani za dva," argumentovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
D3 sa nevedia dočkať najmä Kysučania, ale pomôže aj iným vodičom, a to nielen zo Slovenska."Východ Európskej únie sa zdvihol, pribudla ekonomicky doprava kamiónová a tie lieviky, ktoré na našej strane spôsobujú ekonomické škody nielen nám, ale aj našim partnerom," dodal Stanislav Kučírek, predseda Slovensko-poľskej obchodnej komory.