Nemocničnému personálu šetria čas a pomáhajú náramky pre pacientov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V Národnom onkologickom ústave pacienti nastupujúci na hospitalizáciu dostávajú náramky s menom a kódom. Nielenže znižuje riziko zámeny pacientov, ale vďaka nemu sa podarilo na maximum vyťažiť operačné sály. Náramok sa načítava pri každom dôležitom kroku, a tak personál vidí pohyb pacienta online. Čas tam však šetria nielen nové, ale aj staré vynálezy, ako napríklad potrubná pošta.
"Pacienti dostávajú identifikačný náramok. Tým pádom neprichádza k žiadnej zámene a sú kontrolovaní aj pred operáciou. Zámena sa nám zatiaľ nikdy nestala, ale sú prípady na Slovensku z iných nemocníc," uviedol Tomáš Alscher, riaditeľ Národného onkologického ústavu.
Kód na náramku umožňuje oveľa viac
Od tejto chvíle má personál online prehľad o pohybe pacienta v deň operácie. Sestra na oddelení načíta kód pacienta a všetci ostatní lekári na oddeleniach či operačkách bez jediného telefonátu ihneď na centrálnej obrazovke vidia, že tento pacient už odchádza z oddelenia na operáciu. Každá fáza je farebne odlíšená. Počas operácie svieti na červeno.
Náramky šetria personálu čas
Kód načítavajú už v predoperačnej miestnosti, hneď sa to zobrazuje na centrálnej obrazovke a na operačnej sále sa kód znova načíta. "V minulosti to znamenalo niekoľko desiatok telefonátov v priebehu dňa medzi jednotlivými pracoviskami, ktoré koordinujú cestu pacienta v rámci operácie," povedal Miroslav Tomáš, primár centrálnych operačných sál NOÚ. "Musela som chodiť po operačných sálach a zisťovať, v akom štádiu operačný výkon je," dodala Mária Šašinková, sestra centrálnych operačných sál NOÚ.
Zdá sa to, ako banalita, ale toto telefonovanie a zisťovanie, spôsobovalo prestoje medzi operáciami. Zmenu vidia v navýšení počtu operácii. "Operačná sála je vyťažená na 99 %. Máme za sebou najlepší a najvýkonnejší rok 2023, kedy sme dokázali operovať, čo najväčší počet pacientov z hľadiska historických štatistík," opísal riaditeľ Alscher.
Systém chcú implementovať aj ďalšie nemocnice
Centrálny operačný dispečer vznikol na základe inšpirácie v zahraničí a ústav je zatiaľ prvou lastovičkou. "Inšpiroval som sa pri svojej ceste v zahraničí, konkrétne to bolo v Izraeli. Pokiaľ viem, tak vedenie dostalo pár požiadaviek, aby sme sa podelili o tento projekt, aby ho mohli implementovať aj iné nemocnice," hovorí primár Tomáš.
Personál odbremeňuje a čas šetrí aj potrubná pošta. Inak by vzorku musel doručovať sanitár, ktorý sa by sa navyše pri každom jednom výstupe a vstupe naspäť do operačných sál musel znova a znova z hygienických dôvodov prezliekať.