Čo nám prinesie elektromobilita? Staré pracovné miesta nahradia nové
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovensko je stále najväčším výrobcom áut v prepočte na obyvateľa. Automobilový priemysel tvorí až 3-percentá nášho HDP. Snaha radikálne znížiť emisie ale vedie k zmenám potrebných profesií. Nielen v samotných automobilkách, ale aj u mnohých dodávateľov.
Podľa agentúry Bloomberg s prechodom na elektromobilitu zanikne na Slovensku zhruba 85-tisíc pracovných miest. Scenár amerického Detroitu nehrozí, ak sa dokážeme včas pripraviť na zmeny v automobilovom priemysle. "Otázka je to, čo spravíme s tým, že naša ekonomika a 3 % z nášho HDP je založené na automobilovom priemysle," uviedla Zuzana Rumiz, prezidentka Asociácie personálnych agentúr Slovenska. "Prechodom na elektromobilitu budú vznikať nové pracovné miesta a zanikať tie súčasné," ozrejmil projektový manažér Branislav Jančuška.
Pri prechode na elektromobily musí pomôcť aj vláda
Najžiadanejšie odbory otvárajú možnosti najmä pre absolventov elektrotechnických stredných a vysokých škôl. "... mechatronika, robotizácia, automatizácia, digitalizácia ...," uviedol Jančuška. Naopak zánik v automobilovom priemysle po kompletnej digitalizácií čaká tieto povolania. "Výrobcovia prevodoviek, výfukov, vývoj a výroba motorov a tak ďalej," vymenoval Jindřich Hodek, obchodný riaditeľ personálnej spoločnosti a odborník na trh práce.
Pri prechode na elektromobilitu musí pomôcť aj vláda. "Pomoc lákať sem vhodné investície, ako je napríklad výroba elektriny, výroba batérií, úložisko nejakých energií," upresnil Hodek. "Dajú sa čerpať či už z európskych peňazí alebo rôznych fondov, ktoré sú zamerané na inovácie," uviedol Martin Huba, riaditeľ medzinárodnej personálno-poradenskej spoločnosti. "Podpora infraštruktúry nie sú len nabíjačky. Podpora infraštruktúry sú napríklad aj nové cesty," dodal Richard Sulík, poslanec strany SaS.
Viac sa musí investovať aj do vedy a výskumu. Politici sú pri výrokoch o prechode na elektromobily opatrní. "Ja s tým súhlasím, len keď to budeme robiť príliš rýchlo, tak tie straty budú na konci dňa vyššie," vyjadril sa Sulík. "My nejdeme tlačiť ľudí do toho, aby jazdili na elektromobiloch na Slovensku. Je dôležité, aby sa každý spotrebiteľ mohol rozhodnúť, čo je pre neho najvýhodnejšie," uviedol Tomáš Taraba, minister životného prostredia.
Elektromobilita vytvorí tisíce nových pracovných miest
Konkrétne kroky ku elektromobilite podnikli aj samotné automobilky. "Všetci naši zamestnanci sú v súvislosti s výrobou elektrických a plug-in hybridných vozidiel náležite zaškolení a noví zamestnanci prechádzajú školeniami v našich vlastných moderných tréningových centrách," informovala Lucia Kovarovič Makayová, hovorkyňa Volkswagen Slovakia.
"Vytvárame niekoľko tisíc pracovných miest v oblasti elektromobility. Úzko spolupracujeme s odbornými školami a taktiež s univerzitami. Okrem toho budeme môcť rekvalifikovať ľudí na pracovné miesta spojené s našou továrňou," ozrejmil Martin Seman, šéf oddelenia komunikácie s verejnosťou Volvo Slovensko.
Bývalý minister hospodárstva SR upozorňuje aj na tienistú stránku elektromobility, ak sa urobí prirýchlo. Negatívnym príkladom je holandský Utrecht, ktorý má priveľa nabíjacích staníc. "Teraz museli obmedziť, respektíve elektrická energia je na prídel ako stravné lístky v 50-tych rokoch," povedal Sulík. "My do nejakých troch týždňov skompletizujeme nový zákon o posudzovaní vplyvu na životné prostredie," dodal Taraba.