Výstavba posledného úseku D1 sa odďaľuje. Starostovia obcí nesúhlasia s variantom výstavby
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Tlačová beseda ministra dopravy Jozefa Ráža (Smer-SD)
HUBOVÁ / Odhadovaná suma za výstavbu úseku diaľnice D1 Turany - Hubová sa pohybuje okolo miliardy eur. Je to posledná nerozostavaná časť diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami.
Šéf rezortu dopravy Jozef Ráž (Smer-SD) tvrdí, že jedinou dnešnou možnou alternatívou výstavby posledného úseku D1 je tunelový variant. "Medzi miestnymi starostami naďalej panuje nezhoda v tom, ktorý variant výstavby sa javí ako lepší alebo výhodnejší. Z ôsmich obcí väčšina podporuje ten variant, ktorý máme dnes ďaleko lepšie rozpracovaný, a to tunelový. Dve obce, Krpeľany a Ratkovo, sú proti, boja sa straty podzemných vôd," vysvetlil minister po stretnutí so starostami z regiónov Liptova a Turca.
Obce podali aj odvolanie voči výnimke
Tieto obce podali aj odvolanie voči výnimke Ministerstva životného prostredia SR, ktorú udelil Okresný úrad v Žiline. Momentálne je tak podľa Ráža na ťahu ministerstvo životného prostredia - sekcia vôd, ktorá bude rozhodovať o tom, či úrad v rozhodovaní nepochybil. "Po odvolacom konaní podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. V prípade, ak sa nám dovtedy podarí presadiť zákon o strategických investíciách, pôjdeme priamo do stavebného konania. Všetky dotknuté obce budú účastníkmi konania a môžu si v rámci neho uplatniť všetky potrebné kompenzačné opatrenia a vyvolané investície," priblížil šéf rezortu dopravy. Ubezpečil, že ministerstvo ďalej pokračuje v prípravných procesoch.
Okrem Krpelian a Ratkova vznieslo námietku aj ďalších päť účastníkov. Kedy by posledný úsek mohli začať stavať, nateraz podľa ministra nie je jasné. Zhodnotil však, že pôjde o mimoriadne drahý kus diaľnice.
Starosta odchádzal nespokojný
Starosta Ratkova Rastislav Frkáň odchádzal zo stretnutia s ministrom nespokojný. Nesúhlasí s tým, aby bola stavbe udelená výnimka. "Myslím si, že keď chcú riešiť tunel a vedia, že to má mať vplyv na vodu, majú to riešiť bez výnimky," poznamenal.
Starostovia obcí sa obávajú, že by mali menej vody a bola by nekvalitná. Preto považujú povrchový variant za najvýhodnejší. "Všetci nás obviňujú, že my, starostovia z Turca, predlžujeme výstavbu diaľnice, ale tak to nie je. My sa len bránime. Štát 15 rokov nekonal a teraz chcú za pol roka všetko vyriešiť cez výnimky. Nemyslím si, že je to správne," uzavrel.