NÁVOD: Takto si online rezervujete termín pri vybavovaní dokladov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Za pas, vodičák, zbrojný preukaz aj občiansky si po novom priplatíme. Zmeny z konsolidačného balíka sa týkajú viac ako 900 poplatkov. Nápor na oddeleniach dokladov je veľký. V klientskom centre v Bratislave ľudia čakajú niekoľko hodín a dokonca až dní.
Je krátko po 10.00 hodine a Klientske centrum v Bratislave praská vo švíkoch, a to aj napriek zvyšovaniu poplatkov za rôzne doklady. "Musíme prísť inokedy, vo štvrtok sme sa nezmestili, lebo bolo strašne veľa ľudí a dnes tiež nie," opísala matka s deťmi, ktorá prišla do klientskeho centra.
Aj podľa ministerstva vnútra je záujem o doklady enormný. Ešte koncom februára tento rezort zaznamenal vyše stopercentný nárast počtu žiadostí oproti minulému roku, čo súviselo so zvyšovaním poplatkov od 1. apríla. "V súčasnosti evidujeme zvýšený záujem najmä o cestovné pasy, je to z dôvodu, že sa blíži dovolenková sezóna," priblížil Matej Neumann, hovorca ministerstva vnútra.
Nový pas, ktorý by sme chceli vybaviť v zrýchlenej lehote, by pre dospelých stál po starom necelú stovku, po novom stúpne cena na 159 €.
Aj cena za vydanie občianskeho preukazu sa zvýšila. Pri jeho strate si siahnete do vrecka ešte hlbšie. Takéto sú ceny nových dokladov:
TV JOJ
TV JOJ
Otázkou zostáva, či je v súčasnosti pre ľudí horšia výška poplatku za doklady alebo čakacie doby. "Toto nie je v poriadku, jednoducho som na to nahnevaný. Ja tu už druhý deň čakám a možno, že aj sa nedostanem dneska," povedal jeden z čakajúcich seniorov.
Pre tých, čo nechcú čakať, existuje rezervačný systém
Rezervačný systém sa nachádza na webovej stránke ministerstva vnútra. Do formulára je potrebné uviesť dátum a miesto, ktoré nám vyhovuje a pri sebe mať občiansky a mobil. Zistili sme, že požiadať o konkrétny termín a čas na niektorom z pracovísk na Slovensku je takmer nemožné. "Pre zvolené pracovisko nie je k dispozícii žiadna voľná rezervácia počas najbližších dvoch mesiacov. Klientske centrum," opísal Ondrej Macko, technologický novinár.
Podobná situácia bola aj v Malackách či v Trnave. Najbližší termín sa nám podarilo nájsť až v Leviciach, a to 22. apríla. Jediný možný čas o 12.00 hodine.
Ministerstvo vnútra preto radí využívať služby menších oddelení dokladov, kde je nižšia návštevnosť a aj kratšie čakacie doby. "Počet tých termínov, ktoré sa dajú objednať elektronicky, je obmedzený, vzhľadom na to, že klientske centrá musia za deň vybaviť nie len klientov, ktorí sú objednaní elektronicky, ale aj tých, ktorí prídu priamo na kontaktné miesto bez objednania. Musia si to rozdeliť tak, aby ten nápor bol zvládnuteľný počas celého dňa," dodal Neumann.
Technologický novinár odporúča starším či technicky menej zdatným ľuďom pomoc niekoho z rodiny alebo od kamarátov. "Nemali by tam byť výrazy ako captcha a pod., bežný človek tomu nerozumie. Keď sa tak pozriem na to, že starší človek, aby vedel potvrdzovať cez smsku prijatú správu. Je to robené itčkármi pre itčkárov, ale nie pre ľudí," doplnil Macko.
Kompletný návod, ako online rezervovať termín pri vybavovaní dokladov nájdete tu. Pri hľadaní správnych webových odkazov nasledujte kurzor na obrázku:
Návod na online rezerváciu termínu pre vybavenie dokladov