Minister Ráž si bol pozrieť práce na železnici. Východniarov ale bolí hlava z nedokončenej diaľnice
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
HUMENNÉ / Do Humenného už viac, ako pol roka neprišiel vlak. Dôvodom je elektrifikácia tamojšej železničnej trate. Je to úsek medzi Humenným a Bánovcami nad Ondavou. Tí, ktorí tam niekedy cestovali vedia, že elektrické rušne museli striedať za dieselové. Ide o necelých 34 kilometrov, ale sú kľúčové pre zrýchlenie cestovania. Po novom sa tam zvýši rýchlosť až na 120 kilometrov za hodinu. Celé to bude stáť viac ako 220 miliónov. Termín dokončenia je október 2025.
Elektrifikácia takmer 34 kilometrov trate z Bánoviec nad Ondavou do Humenného je podľa slov ministra jedna z najvýznamnejších stavieb Plánu obnovy za asi 220 miliónov eur. "Nebudú musieť na tomto úseku už čakať na výmenu lokomotív, kde sa vymieňali za dízlové. Takisto sa zvyšuje rýchlosť do 100km za hodinu na 120km za hodinu," uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
"No my už pomaly ani neveríme. Naši synovia museli utekať do zahraničia za prácami a ich to ani netrhne," uviedla pani Elena Baťková, cestujúca z Medzilaboriec.
Na trati Humenné – Stakčín a Humenné – Medzilaborce je úplná výluka vlakovej dopravy. Minister vysvetlil, že ak by to tak nebolo, práce by trvali o tri mesiace dlhšie. "No ľudia si zvykli na autobusy, vidia, že sa robí," komentoval Vasiľ z Medzilaboriec."Takže sa ospravedlňujem za tento diskomfort a ako vždycky hovorím, robíme to pre vás a jedného dňa to bude behať, teda linka pravidelná, ktorá bude rýchlejšia a ekologickejšia," uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
Železnice sa boria s problémom nedostatku rušňovodičov
Podľa ministra práve táto modernizácia spojená s automatizáciou v budúcnosti tento problém zminimalizuje. "To je vízia budúcnosti a to takto funguje v celej Európe. A v čo maximálne možnej miere automatizovať a modernizované trate tak, aby čo najmenej personálu bolo potrebné," uviedol minister dopravy Jozef Ráž. Ak v najbližších mesiacoch nenastanú žiadne komplikácie, elektrifikácia by mala byť ukončená v októbri budúceho roka.
Zemplínčanov však zaujíma už obligátna otázka – ako to vyzerá s diaľnicou, ktorá by prepojila republiku. "Však tu 3 roky robia obchvat jednej dediny, taký malý štát v Európe. To, keby sme boli v Čine, tak robíme diaľnicu 4-tisíc rokov asi," komentoval cestujúci Dušan.
Podľa ministra aktuálne prevzali štúdiu realizovateľnosti. Tá ukázala dokonca až 8 variantov diaľnice na Zemplín. Z nich chcú vybrať do leta maximálne dva. "A môžeme sa vrhnúť na majetkoprávne vysporiadanie, z pohľadu potenciálnej obnovy Ukrajiny do budúcna a z pohľadu dúfam, že nikdy nie potrebnej obrany a našej hranice na východe, Toto musí byť štvorprúdová normálna diaľnica," uviedol minister dopravy Jozef Ráž.
"Už by bolo načase, asi my už sa toho ani nedožijeme. Že by viacej robili pre východ, lebo aj tu ľudia chcú žiť na východe, nie?" uviedla Elena Baťková cestujúca z Medzilaboriec.