Katastrofálne následky chýbajúcej diaľnice: Zemplín čaká desiatky rokov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ZEMPLÍN / Zemplínčania čakajú na dobudovanie diaľnice D1 už desiatky rokov. Následky chýbajúcej infraštruktúry sú pre región katastrofálne. Ľudia odchádzajú a investori sa tejto lokalite vyhýbajú. Práve teraz sa rozhoduje o definitívnej trase diaľnice.
Diaľnica na Zemplíne
"Momentálne môžeme povedať, že 7-násobne prekračujeme intenzitu dopravy na naše cesty, ktoré máme na Zemplíne," tvrdí Peter Báthory, predseda občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín. Miestne združenie podporuje severnú trasu diaľnice. Práve toto riešenie vraj prinesie regiónu najviac výhod. "Bude to jedna z najlacnejších diaľnic, ktoré sa v histórii postavili. Ďalším argumentom je, že sedem z ôsmich okresov Zemplína patrí medzi najmenej rozvinuté," doplnil Báthory.
Tunajší obyvatelia sú už ale pri vyslovení slova "diaľnica" skeptickí. Dlhoročné sľuby vládnych politikov o výstavbe sa totiž nenaplnili. "Pripúšťam, že ja mám zrakovú vadu, no žiadnu diaľnicu nevidím," reagoval opýtaný obyvateľ Zemplína.
Ministerstvo hovorí o zrýchlenom tempe
Čaká sa na schválenie zákona o strategických investíciách. Diaľnica by mala mať plnohodnotné parametre až po ukrajinskú hranicu. "Dohodnime sa, že do leta by sme mali mať jasno vo variantoch a môžeme sa vrhnúť na proces hodnotenia vplyvov plánovaných investičných zámerov alebo ich zmien (EIA) a majetkoprávne vysporiadanie," tvrdí minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD).
"Ak by sme mali zdroje, tak optimisticky vravím, že do roku 2030 by sme mohli jazdiť po diaľnici," dodal Báthory. Tento úsek môže mať najvyššiu prioritu aj z pohľadu vojnového konfliktu na Ukrajine. Je preto možné, že jeho výstavbu podporí finančne Európska únia.