Nie sú to síce diaľnice, ale štartuje ďalšia etapa rýchlostnej cesty pri Prešove a Banskej Bystrici
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BANSKÁ BYSTRICA/PREŠOV / Slovensko zažilo ďalšie poklepávanie základného kameňa novej cesty, ale aj prerazenie ďalšieho tunela. Na východe Slovenska sa buduje dvoj-kilometrový tunel "Okruhliak", ktorý bude súčasťou druhej etapy takzvanej R4, ktorá by mala z krajského mesta Prešova už úplne vylúčiť tranzitnú dopravu. Na strednom Slovensku zase odštartovali práce na úseku R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča. Nový úsek má vyriešiť dopravné zápchy, aj kritický stav mosta.
Úsek ušetrí motoristom v priemere 7 minút
Tunel Okruhliak bude v poradí tretím tunelom, ktorý bude súčasťou obchvatu tretieho najväčšieho slovenského mesta. Tunel, ktorý slávnostne prerazili, bude razený z oboch portálov v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Na razení bude pracovať 180 technických pracovníkov a tunelárov. Úsek má byť podľa ministra dopravy Jozefa Ráža dokončený do 4 rokov.
"Táto stavba nadviaže úplne ľahko rovnako na prvú časť prešovského obchvatu," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček. Úsek druhej etapy R4 bude mať dĺžku cez desať kilometrov. Okrem tunela Okruhliak bude jeho súčasťou aj 12 mostov. Tento úsek ušetrí motoristom v priemere 7 minút. Natrvalo však dostane z krajského mesta tranzitnú dopravu. Kedy sa napojí na ďalšie etapy až po poľskú hranicu si ani minister dopravy netrúfol odhadnúť. "Tento severný obchvat Prešova je jeden z mála, o ktorom sa skladajú piesne a dúfam, že juchú, juchú už to nebude len v duchu," povedal minister dopravy Jozef Ráž.
Odštartovali aj práce na R1
Práce na R1 symbolicky odštartovali, hlavný ťah na Horehronie patrí medzi nehodové, nový úsek by mal dopravu odľahčiť. "Tento celý úsek je hradený zo štátneho rozpočtu a suma je 87 miliónov eur bez dane," informoval minister dopravy. Most pri Slovenskej Ľupči, ktorý je v kritickom stave zbúrajú a postavia nový. Dopravu zo Šalkovej by mala vyriešiť mimoúrovňová križovatka. Súčasťou prvej etapy je preloženie cesty prvej triedy. "Potom budeme stavať novú R1 v plnom profile, bude tam spolu 124 stavebných objektov," uviedol Macháček. "Na úseku sa bude nachádzať 12 mostov, 6 oporných múrov, protihluková stena vo výmere viac ako 8 tisíc metrov štvorcových," konštatoval Martin Chrappa z Doprastavu a.s.
Dokončenie prác na tomto úseku sa očakáva v decembri v roku 2027. Pokračovaním by malo byť dobudovanie severojužného prepojenia. "To je to najdôležitejšie, aby sme sa prepojili aj so severom, teda, aby ten Ružomberok do budúcna bol dotiahnutý," povedal primátor Brezna Tomáš Ábel.