Firmy hľadajú nové posily. Hlavné slovo na trhu majú zamestnanci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Väčšina firiem v súčasnosti bojuje s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. Viaceré firmy si pri nízkej nezamestnanosti uvedomujú, že sú to práve zamestnanci, ktorí si na trhu práce môžu vyberať, kde sa zamestnajú. V minulosti to bolo presne naopak.
Zamestnanci majú hlavné slovo
V roku 2000 bol u nás bez práce takmer každý piaty človek. Nezamestnanosť sa vtedy šplhala k dvadsiatim percentám. V roku 2005 klesla na necelých trinásť percent. Podobne to bolo aj o päť rokov neskôr a veľkú zmenu nepriniesol ani rok 2015. Potom však nezamestnanosť začala radikálne klesať a v roku 2020 sme už boli len nad piatimi percentami. Podobné čísla máme aj dnes.
"Zamestnávatelia súperia medzi sebou, aby aj na kvalifikované aj nekvalifikované pozície zohnali ľudí," uviedla Ľubica Melcerová, hovorkyňa portálu Profesia.sk. Kedysi pri vysokej nezamestnanosti to boli práve potencionálni zamestnanci, ktorí museli zaujať zamestnávateľov. Dnes je tento trend úplne opačný, a sú to práve zamestnávatelia, ktorí musia ponúknuť atraktívne benefity. Tým najzaujímavejším je stále plat. Dopravcovia ponúkajú náborové príspevky, ktoré sa pohybujú v tisíckach eur.
Zamestnanci hľadajú benefity
"Výraznejší nápor, čo sa týka odchodu vodičov, najmä do predčasného dôchodku sme zaznamenali koncom minulého roka, ale to sa už podarilo stabilizovať vďaka spomínaným benefitom," povedal hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár. "V našej firme do piatich rokov odíde 30 % zamestnancov do dôchodku," informovala Viera Pošiková z MH Teplárenský Holding.
Rozhodli sa preto finančne motivovať tých zamestnancov, ktorí pre firmu nájdu nových zamestnancov. "Vďaka tomu sme do firmy za posledný rok prijali až 40 % zamestnancov," dodala Pošíková. Populárne výhody medzi zamestnancami sú trinásty, štrnásty či pätnásty plat, firemné auto či telefón, práca z domu, dovolenkové dni navyše alebo aj vzdelávacie kurzy. "Evidujeme spoločnosti, ktoré majú firemných psychológov, niekedy bývajú na pracovisku už aj masáže," dodala Melcerová.
Generácie Z rieši zelené témy
"Veľmi intenzívne sa venujeme vzdelávaniu naprieč širokému spektru. Dobrovoľníctvo máme ako súčasť pracovného času," povedala marketingová manažérka IT firmy Zuzana Spišáková. "Platíme aj pätnásty plat, to je odmena za hospodárske výsledky, vtedy sa firma delí so zamestnancami zo zisku," uviedol Radovan Klein z oddelenia komunikácie Volkswagenu Slovakia.
Podľa svetových štatistík už budúci rok by mala štvrtina pracujúcich tvoriť generácia Z. "Mladí sú veľmi hodnotovo zameraní. Pre nich je veľmi podstatné, aby firma mala zelené témy. Sú nastavení diverzne, chcú pracovať na viacerých projektoch naraz," vyjadril sa Denis Sedlák z organizácie DA SA TO.
Nezamestnanosť je na úrovni piatich percent
"Miera evidovanej nezamestnanosti dosiahla od roku 2000 najvyššiu úroveň v januári 2001 a to 19,79 %," informovala hovorkyňa Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Iveta Dorčáková. Prvýkrát nezamestnanosť od roku 2000 klesla na jednociferný výsledok v auguste 2006. Dôsledok finančnej krízy spočíval v medziročnom náraste nezamestnanosti až o tri percentá a to v roku 2009. Úplne najnižšiu nezamestnanosť sme od nového milénia mali o desať rokov neskôr v máji. Dosiahla úrovne 4,88 stotín percenta. Aktuálne je nezamestnanosť mierne nad päť percent.