FOTOGALÉRIA: Prešov predstavil nové trolejbusy. Fungujú aj bez trolejov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PREŠOV / Po cestách tretieho najväčšieho slovenského mesta bude jazdiť desať nových, moderných trolejbusov. Majú aj vlastnú batériu, a preto môžu jazdiť po trasách, ktoré nie sú pokryté trolejovým vedením. Okrem nových trolejbusov čaká Prešovčanov aj zmena tarifného systému.
Nové trolejbusy v Prešove
Trolejbusy predstavujú komfort aj pre vodičov
"To už je niečo úplné iné, nové. Lepšie sa na tom jazdí, ovládanie je perfektné. Tie staršie trolejbusy, to už je katastrofa niekedy," vyjadril sa k novým trolejbusom vodič Dopravného podniku mesta Prešov Marián Verešpej. "Vyskúšame, povozíme sa," tešia sa z nových trolejbusov obyvatelia Prešova.
Je to komfort aj pre samotných vodičov, ktorých museli zaškoliť. Štandardom už je, že moderné trolejbusy sú plne klimatizované a vybavené USB nabíjačkami na mobilné telefóny. "Je to vysokorýchlostné nabíjanie, ktoré vám za päť zastávok nabije prístroj o zhruba tridsať percent," informovala Adriana Compeľová, vedúca dopravnej prevádzky Dopravného podniku mesta Prešov. "Mladí to určite využijú," skonštatovala jedna z obyvateliek Prešova. Nové parciálne trolejbusy môžu nasadzovať aj na trasy, na ktorých chýba trolejové vedenie.
Pôjdu aj bez trolejového vedenia
V praxi to bude fungovať napríklad takto. Linka číslo 39 sa ešte za jazdy, pred odbočkou do lokality bez trolejových drôtov, odpojí od trolejového vedenia. Trakčná batéria trolejbusu garantuje dojazd minimálne dvanásť kilometrov bez napojenia na trolejovú sieť. Jednoduché ovládanie to má aj potom, keď sa chce vodič opäť pripojiť. "Tam, kde sa má napojiť na trolejovú sieť, sú urobené striešky, kde sa vozidlo na zastávke napojí a potom je automaticky zdroj napájania trolejbusová sieť," dodala Compeľová. "V prípade, keď opravujeme napríklad mosty, vieme na linky, ktoré prechádzajú týmito úsekmi nasadiť práve tieto parciálne trolejbusy, ktoré vedia tieto miesta obísť," uviedol primátor mesta Prešov František Oľha.
Jednorazové cestovné bude rásť
Novinkou v prešovskej MHD má byť okrem parciálnych trolejbusov aj nový tarifný systém. Mesto sľubuje, že dôjde k jeho zjednodušeniu. "Bude rásť jednorazové cestovné, ale zvyšujeme zľavu. To znamená, že ľudia, ktorí majú časové predplatné lístky ich budú mať za rovnakú cenu, teda študenti aj mimo trvalého pobytu v meste Prešov aj seniori," dodal Oľha.
Kĺbové trolejbusy s dĺžkou osemnásť metrov odvezú až 114 cestujúcich. Ani pri takýchto technológiách sa vodiči o prácu báť nemusia. "Bez vodiča určite nie, v premávke to bez vodiča nejde," odpovedal vodič Verešpej. "No, dúfam, že budeme raz jazdiť MHD bez vodiča. Neviem, či sa toho dožijem, ale snáď áno," uviedla obyvateľka Prešova. "Dúfam, že vytiahne krídla ako v taxíku a budeme lietať," povedal ďalší obyvateľ Prešova.