Vláda podporí vinárov. Veľvyslanectvá budú v zahraničí propagovať slovenské vína
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Slovenské veľvyslanectvá v zahraničí dostanú špeciálnu úlohu. Vláda chce aby propagovali slovenské vína a podporili tak domácich producentov. Slovenské vína nedávno ocenili aj odborníci vo Francúzsku, no vinári dlhé roky nedokážu konkurovať zahraničným výrobcom.
Memorandum medzi ministerstvami a vinármi
"Za minulý rok máme veľký výpadok vína, kedy nám 10 miliónov litra vína chýba, pretože prenos chorôb bol taký veľký, že tretina úrody sa zlikvidovala," uviedla Jaroslava Kaňuchová Pátková, výkonná riaditeľka Zväzu vinárov a vinohradníkov.
Viac slnečných dní s nižším množstvom zrážok. Aj na to pripravujú pestovatelia hrozna svoje vinohrady. "Môžeme sa na to nejako pripraviť, či už sa to týka voľby odrôd vo vinohrade," priblížil Miroslav Fondrk, predseda cechu vinohradníkov a vinárov SR. "Vo vinohrade nepoužívame herbicídy, insekticídy, umelé hnojivá. Chceme, aby tá pôda bola živá," poznamenal vinár András Mátyás.
Vláda chce dostať fľaše za hranice
Najväčším producentom vína na svete je Taliansko. V spomínanom sektore pracuje vyše milión ľudí a jeho ročný obrat predstavuje 11 miliárd eur. Export talianskeho vína dokonca rastie. "My ako malá krajina, ktorej nestačí vlastná produkcia ani na pokrytie vlastnej sebestačnosti, nejaké veľké vývozy neurobíme. Nám by ta podpora pomohla hlavne v oblasti cestovného ruchu," ozrejmila Kaňuchová Pátková.
Nielen vinári, ale aj vláda chce dostať viac fliaš za hranice. Pomôcť má memorandum medzi ministerstvami a vinármi. "Hovorí o tom, že budeme ešte viacej spolupracovať a robiť osvetu," povedal Richard Takáč, minister pôdohospodárstva. "Našou snahou je, že pri organizovaní recepcií budú slovenské vína," priblížil Juraj Blanár, minister zahraničných vecí.
Pomáhať vraj budú zastupiteľské úrady v zahraničí. "Nielen v zahraničí ale aj u nás, keď máte štátne recepcie, tak je nemysliteľné, že ponúkate zahraničné vína, ktoré sú z Talianska, Francúzska," dodal Takáč.
V zahraničí majú lepšie dotačné mechanizmy
Podpis memoranda je podľa vinohradníkov len prvým krokom, k tomu aby sa podarilo odprezentovať slovenské víno v zahraničí je vraj potrebná dlhodobá koncepcia marketingu. "To je ten marketingový fond, ktorý na Slovensku stále nemáme. Nie je to len marketing o víne, ale s tým, že na Slovensku sa aj víno vyrába," doplnila Kaňuchová Pátková.
Faktom ale je, že zahraničné víno často vytláča domáce produkty z pultov aj na Slovensku. Lacnejšie víno dokážu v zahraničí vyrobiť aj vďaka vyššej štátnej podpore. "Dotačné mechanizmy v iných krajinách sú veľmi veľké, napriek tomu, že tam majú obrovské záplavy a poškodenia mrazmi. Ale štát to kompenzuje a ešte majú aj rezervu a potom tie vína za lacné peniaze privážajú na Slovensko," poznamenala Kaňuchová Pátková.