Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Čo sa deje v lietadle počas búrky a aké sú povinnosti kapitána?
Zdielať na

Čo sa deje v lietadle počas búrky a aké sú povinnosti kapitána?

SLOVENSKO / Lietadlo spoločnosti Austrian Airlines smerovalo zo španielskej Mallorky do Viedne. Vo výške 6-tisíc metrov nad mestom Hartberg vletelo do krupobitia, ktoré poškodilo kokpit a prišlo o takzvaný nos lietadla. Napriek mimoriadnej situácii lietadlo bezpečne pristálo a pasažierom sa nič nestalo. Čo bolo príčinou a prečo kapitán lietadla nezabránil tejto situácii sa zistí až po podrobnom vyšetrení. V tomto momente sa dá len predpokladať, čo tomu predchádzalo.

"Asi pravdepodobne došlo k nejakému stretu lietadla s nejakou ľadovou masou. Vleteli do nejakého prúdu v ktorom cirkulujú krúpy. Hore je -30 aj ten radar reaguje inak na niektoré typy ladu. Otázka je prečo posádka vletela do takého priestoru a čo ukazoval radar," opísal pilot Vratko Rohoň. 

Každá linka vo vzduchu komunikuje s riadiacim strediskom na zemi, ktoré zodpovedá za plynulosť letu a predchádzaniu kolíziám. "Počas samotného vykonania letu čelí to lietadlo rôznym výstrahám. V letectve je to počasie najvýznačnejší vplyv, zvlášť v letnom období sú to búrky," priblížil Radoslav Rabatin, riadiaci letovej prevádzky. 

Tie spôsobujú vraj najviac problémov, narúšajú plynulý let i trajektóriu letu. Oblastne stredisko riadenia zodpovedá za väčšinu letov no rozhodujúce slovo má vždy kapitán letu. "Cez búrku sa nedá preletieť, v extrémnych prípadoch sa to stalo, ale nedopadlo to dobre. Búrka sa oblietava," ozrejmil Rabatin. 

"Prvá zásada je to, že sledujem radar, aby som si ju vôbec všimol. Sú to rádovo povedzme 10 až 40 km vzdialenosti, ktoré by som mal dodržovať od tej búrky," dodal Ján Česnek, bývalý pilot dopravných lietadiel. "Je to bežný postup, že sa tomu vyhýbame a riadiaci nás musia poslúchnuť," doplnil Rohň.

Problémy nespôsobia len búrky, ale podľa pilotov aj nevinné kopovité oblaky. Ak lietadlo letí v ich tesnej blízkosti alebo nedajbože do nich vletí spôsobujú jednak turbulencie a zároveň sú veľkým nebezpečenstvom pre letectvo. "Turbulencie sú bežným javom. Len tým, že sú rôzneho rozsahu, posádky sa ho snažia eliminovať napríklad, že lietadlo zmení výšku, prípadne sa vyhne tej zóne," opísal Rabatin. Letecká doprava je však stále podľa dát na vrchole rebríčka najbezpečnejšieho cestovania.

Rozhovor s pilotom Jánom Česnekom pre JOJ 24 o tom čo sa deje v kokpite počas búrky si môžete pozrieť tu:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy