Skutočný stav armády? Technika do šrotu, nevycvičení vojaci...
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Slovenské ozbrojené sily sú na tom zle. Minimálne čo sa týka techniky a vycvičenosti. V prípade vojny potrebujú pomoc spojencov, pretože sa nedokážu ubrániť. Priznáva to rezort obrany.
"Väčšina logistických jednotiek je vybavená technikou, ktorá má nulový stupeň balistickej ochrany," konštatovali autori dokumentu Strategické hodnotenie obrany. V armádnom inventári nie je zavedená technika, ktorá zabezpečuje adekvátnu aktívnu, alebo pasívnu ochranu vozidiel a posádok. Vrtuľník Mi-17M nedisponuje systémom ochrany kritických častí techniky. Jeho súčasné technické vybavenie podľa dokumentu nevyhovuje pre nasadenie do oblastí s vysokým stupňom ohrozenia, napríklad do misie ISAF v Afganistane. Dopravné lietadlá L-410 a An-26 nedisponujú prostriedkami vlastnej ochrany.
Väčšina rozhodujúcich druhov vojenskej techniky prekročila svoju technickú životnosť. "Znižovanie finančných prostriedkov v kontexte s predlžovaním životnosti spôsobuje nevyhovujúci stav techniky," upozorňuje rezort. Po dobe životnosti sú prakticky všetky tanky T-72, bojové vozidlá BVP-1, raketomety MODULAR 122 mm a nákladné autá PV3S. Až 90 percent munície v armádnych skladoch je po dobe životnosti. Nie sú vytvorené predpísané zásoby munície...
Zlý stav armády nedávno priznal aj minister obrany Ľubomír Galko. Doslova vyhlásil, že rezort potrebuje záchrannú operáciu.
Spôsobilosti taktických lietadiel MiG-29, plniace úlohy v systéme NATINADS spĺňajú kritériá NATO na 66 percent. Slovenskí piloti však pre nedostatok peňazí a iné príčiny ročne nalietajú iba asi 60 letových hodín, v štandardoch NATO je to 180 letových hodín.
Slovenské ozbrojené sily majú obmedzenú mobilitu. Prepravujú sa len po vlastnej osi a po železnici, pretože armáda prakticky nedisponuje dopravnými lietadlami. "Bez zavedenia nového typu dopravných lietadiel do výzbroje OS SR nie je možné očakávať dosiahnutie požadovanej úrovne vzdušnej taktickej mobility," upozorňujú autori materiálu. Vojenské dopravné lietadlá L-410 spĺňajú požiadavky NATO len na 22 percent, u lietadla AN-26 je to na 44 percent.
Internet