Nové bezpečnostné zariadenia v autách. Bez nich už nové auto nekúpite
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nové pravidlá pre nové autá. Po novom vozidlá musia obsahovať takzvanú čiernu skrinku či nové asistenčné služby. Od júla by tak nové autá mali byť o niečo bezpečnejšie. Stručne sa dá povedať, že je to monitorovacie zariadenie, ktoré zbiera údaje o jazde. Zaznamenáva napríklad rýchlosť vozidla, otáčky motora či kontroluje plynový a brzdový pedál. Vďaka skrinke je možné zachytiť aj také detaily, ako zapnuté svetlá, použitie smerových svetiel alebo natočenie volantu. Podľa odborníka je však otázne, či balík nových prvkov vo vozidlách zníži nehodovosť na cestách.
Nové bezpečnostné zariadenia v autách
Čierna skrinka pomôže hlavne pri nehodách
Aj autá, ktoré smerujú k novým majiteľom musia obsahovať bezpečnostné prvky, ako napríklad monitorovacie zariadenie. "Tých opatrení je dokopy dvesto, ale niektoré už dlhšie platia. Najzásadnejšie sú povinné čierne skrinky, obmedzovače rýchlosti, respektíve čítanie dopravných značiek," informoval motoristický novinár Juraj Hrivnák. Povinnou výbavou auta musí byť od júla aj asistenčný systém. "Napríklad sledovanie pozornosti a bdelosti vodiča," dodal Hrivnák.
Kľúčová však môže byť takzvaná čierna skrinka, ktorá zhromažďuje dôležité údaje o jazde. Okrem rýchlosti monitoruje aj nasledovné. "Rýchlosť, stav asistenčných systémov, možno záznamy o bdelosti vodiča, niekoľko sekúnd pred nehodou sa zaznamená všetko, preťaženie, rýchlosť, vie vyčítať aj či je mokro," uviedol Hrivnák. "Čierna skrinka v prvom rade slúži na výskum dopravných nehôd, funguje takisto ako v lietadlách," pridal Hrivnák.
"Ja som už auto nekupoval dlho, takže o tomto som nevedel," povedal muž v ankete. "Pred tromi mesiacmi sme to ešte nepotrebovali, nikto odo mňa nič nepýtal," dodal ďalší.
V budúcnosti sa chystajú aj opatrenia proti alkoholu
Nariadenie bude platiť pre krajiny Európskej únie, Brusel si od toho sľubuje menej nehôd na cestách. Monitorovacie zariadenie však nehode nezabráni, dáta je ale dôležité zbierať. "Samotná skrinka, ak sa ňou nebudeme riadiť, tak nijako nepomôže, ale samozrejme, keď sa to vyhodnotí bude to jedna z vecí ktorá pomôže bezpečnosti," uviedol Hrivnák. "Stále sa pozeráme na asistenčné služby, ktoré predražia autá, ale nedávame priestor pre samotných vodičov ich schopnosti a výcvik," pripomenul Hrivnák.
Výrobcovia mali asi päť rokov na to, aby sa zmeny pripravili, bez spomínaných zariadení totiž nové auto nezaregistrujete. "V prípade skladových zásob, ktoré zostali predajcom na Slovensku a tieto vozidlá neplnia nové podmienky, tak zástupca výrobcu si môže požiadať o povolenie dopredaja vozidiel pre končiace série vozidiel," informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. V budúcnosti by mali do áut pribudnúť takzvané testy na alkohol. No zatiaľ majú nové vozidlá čas na prípravu. "Tak by to malo vyzerať, že pred naštartovaním auta musíte fúknuť do testera a keď by to bolo pod hranicou nula, nenaštartujeme," ukončil Hrivnák.