Nedostatok vodičov na Slovensku: Ako chcú zamestnávatelia prilákať nových šoférov?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Cestná nákladná doprava v Európe má dlhodobý problém s nedostatkom profesionálnych vodičov. Slovensko nie je výnimkou. Trinásťtisíc šoférskych pozícií v našich kamiónoch a v autobusoch je stále neobsadených. A plátanie cudzincami nestačí.
Na Slovensku chýbajú vodiči kamiónov a autobusov
Zamestnávatelia sú ochotní finančne podporiť vodičov
Laický pohľad na celkový slovenský trh práce by mohol zvádzať k úsudku, že predsa nemôže byť také ťažké zohnať niekoľko tisíc vodičov pre nákladnú dopravu. "Stosedemtisíc cudzincov už pracuje na Slovensku, a napriek tomu máme stále nedostatok pracovnej sily, pretože viac ako osemdesiattisíc pracovných miest je voľných," informoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš. Za volant v kamióne či v autobuse sa však nemôže posadiť každý šofér. Okrem iného sú potrebné vodičské preukazy určitých skupín, a tiež kvalifikačná karta vodiča.
"Sú to veci, ktoré sú finančne nákladné a náročné, ale vzhľadom na nedostatok vodičov sú už aj zamestnávatelia, ktorí sú ochotní poskytovať nejakú finančnú podporu, pôžičku, alebo dokonca kvalitnému vodičovi to možno aj zaplatiť," uviedla Lucia Barkolová z Česmad Slovakia. Nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily je v celom odvetví, vrátane mestskej hromadnej dopravy. "My robíme všetko preto, a darí sa nám, aby sme zabezpečovali verejnú dopravu a premávali podľa platných cestovných poriadkov," povedal hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár.
Slovenskí vodiči idú za prácou do zahraničia
Súčasťou problému je aj fluktuácia - slovenské firmy sa snažia zháňať vodičov aj z Ázie, pretože časť našich odíde do cudziny, najmä na západ. "Ak sú to aj slovenskí vodiči, častokrát sa stane, že teda idú za lepšou prácou do zahraničia," dodala Barkolová. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy môžu pomôcť aj podnikové školy, ktoré by si mohli vychovávať aj vodičov. Toto riešenie však nie je okamžité, ale s dlhšou perspektívou. "Tých máme dneska na Slovensku šesť, ale kľudne by sme vedeli ísť až do počtu dvadsať podnikových škôl, priamo napojených na konkrétny výrobný závod," priblížil Andrej Lasz, generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy. Štát už v tejto téme urobil to, že znížil vekové hranice pre získanie niektorých vodičských oprávnení .