Slovenský trh práce má problém. Chýbajú rušňovodiči, najviac ich potrebujú v tejto oblasti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Slovenský trh práce má problém s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. Týka sa to aj Železničnej spoločnosti Slovensko. Potrebujú rušňovodičov, vlakvedúcich i elektromechanikov. Podľa riaditeľa úseku údržby napriek atraktívnej práci a finančnému ohodnoteniu, záujem o prácu Národný dopravca by do naplnenia ideálneho stavu napríklad potreboval viac ako 150 rušňovodičov. Najviac ich chýba v oblastiach Bratislavy, Nových Zámkov a Žiliny.
Slovensku chýbajú rušňovodiči
"Skúšobný komisár ho sleduje, ako reaguje na vonkajší svet a na tento svet, ktorý má pred sebou," vyjadril sa riaditeľ úseku údržby a skúšobný komisár ZSSK Ján Lukáč. na margo zaúčania rušňovodičov. No aj napriek tomu, že riadenie vlaku vyzerá jednoducho, v skutočnosti ide o veľkú zodpovednosť. "Nesmiem prekročiť rýchlosť, ktorá je daná, to je také najdôležitejšie. No a sledovanie návestí, návestidiel, značky," doplnil rušňovodič Dominik.
Železnice s nedostatkom personálu bojujú stále
"Nie je sranda zastavovať vlak, ktorý má obsaditeľnosť tisíc ľudí a váži 600 až 800 ton," uviedol Lukáč. Hoci podľa riaditeľa ide o dobre platenú prácu a zabezpečenie na celý život - železnice neustále bojujú s nedostatkom personálu. "Najviac chýbajú ľudia v Bratislavskom kraji a na západnom Slovensku. Je to z dôvodu, že je tu viac pracovných príležitostí," objasnil.
"Vďaka novej kolektívnej zmluve sme zvýšili platy, kde očakávaný priemerný plat v roku 2024 dosiahne 2 040 eur, pričom rušňovodiči môžu zarábať až 2 330 eur. Ponúkame náborový príspevok až 4 000 eur a príspevok na ubytovanie do 400 eur," znelo stanovisko ZSSK. Do kariet nehrá ani zdĺhavý výcvik rušňovodiča. Trvá totiž 12 až 18 mesiacov. Absolvovanú musí mať ako teoretickú, tak aj praktickú skúšku.
Železnice spolupracujú aj so strednými technickými školami, majú o to študenti záujem?
"Samotný kurz trvá cca 160 hodín a robí sa internátnou formou v našej akadémii a ďalšími praktickými jazdami, ktoré robí na trati," vysvetlil riaditeľ. V rámci duálneho vzdelávania spolupracujú železnične so strednými technickými školami. "Dnešná mládež nechce tie technické školy až tak študovať," myslí si Lukáč.
"V školskom roku 2023/2024 otvorila škola v tomto odbore 1 triedu s počtom žiakov 31, ktorý majú rok štúdia za sebou. Pre nastávajúci školský rok 2024/2025 sa po prijímacích skúškach do 1. ročníka zapísalo 33 žiakov. Bolo možné prijať 40 prvákov, 7 miest zostalo voľných," objasnila hovorkyňa ŽSK v Martine Eva Lacová. Železničná spoločnosť tvrdí, že personálnu situáciu rieši a neustále hľadá kvalifikovaných ľudí na rôzne prevádzkové pozície.