Slováci na chvoste V4: Najnižšie čisté mzdy a najvyššie dane
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Najnižšie platy medzi okolitými štátmi máme na Slovensku. Na daniach a odvodoch si náš štát berie najviac zo všetkých krajín V4. Keby sme sa na to pozreli detailnejšie, tak vidíme, že v čistom si najviac odnesú domov stále Česi a to 1411 eur. nasledujú za nimi Poliaci, ktorí ich stále viac dobiehajú a to s 1257 eurovou výplatou. Potom sú Maďari, ktorí dostanú 1062 eur. Slováci ako jediní z V4 nedosahujú ani tisíc eur a priemerne dostanú 970 eur. Pre úplnosť treba dodať, že údaje z jednotlivých štátov nezahŕňajú žiadne daňové úľavy. Aj po ich zohľadnení ale Slováci dostávajú najmenej.
Robíme za menej ako všade okolo. Smutný fakt. Je to aj preto, že máme dlhodobo najvyššie daňovo odvodové zaťaženie všade okolo. "To znamená z toho, čo zaplatíme my alebo zamestnávateľ, si štát zoberie najväčšiu porciu," informoval analytik SLSP Marián Kočiš.
Najväčšími ekonomickými skokanmi sú Poliaci. "Poľsko, ktoré v čistej mzde napríklad za nami ešte pred niekoľkými rokmi zaostávali, tak ich ekonomický rast je naozaj dynamický. Dobiehajú priemer EÚ," pokračoval Kočiš.
Poliaci oproti Slovákom aktuálne poskočili v čistej mzde o takmer 300 eur. Ľudí v uliciach Prešova takýto náskok prekvapil. To, že si naši okolití susedia môžu dovoliť viac, si všimli aj dôchodcovia, ktorí cestujú. Ich prekvapili aj ceny v zahraničí. V tom pozitívnom zmysle slova. "Možno to bude nejakým politickým tlakom, našou vládou alebo ich vládou," povedal jeden z občanov.
Je to presne ich a našou vládou. Tá vo Varšave čerpá najefektívnejšie európske zdroje zo všetkých štátov. Vsadila aj na mnohé reformy. Presný opak nás. "Mňa nejaká zásadná reforma nenapadá. Školstvo, súdnictvo, podnikateľské prostredie, dane nič," povedal analytik INESS Martin Vlachynský.
Na dlhodobé problémy upozorňuje Národná banka Slovenska
Spoliehať sa len na investície automobiliek do montážnych hál je nebezpečné. Ak nezmeníme ekonomický model, bude ešte horšie. "Nie sú to hypotetické prepočty alebo veštenie z krištáľovej gule. Je to realita a výrazne to pocítime už o desať až pätnásť rokov," osvetlil guvernér NBS Peter Kažimír.
U nás sa pritom nebavíme ešte zďaleka o nejakej znalostnej ekonomike. Ak pôjde všetko dobre, tak len v roku 2032 možno spojíme diaľnicou malé Slovensko. Veľké Poľsko to už má dávno za sebou. "Kde spojili Balt s Juhom a Východ so Západom," priblížil Vlachynský.
Kým takí Poliaci fofrujú napríklad s diaľnicami jedna báseň, tak u nás to s cestami začína byť ako v takom stredoveku. "Stav ciest prvej i druhej triedy. Pozrime sa na stav mostov," pokračoval Vlachynský. A našimi zlými cestami, chodíme našimi nákupmi, futrovať ich ekonomiku.