ZÁZNAM: Let z Londýna naháňali armádne stíhačky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Pasažieri dopravného lietadla z Londýna do Kataru prežívali v našom vzdušnom priestore minúty strachu. To vo chvíli, keď sa pri ich lietadle objavili dve vojenské stíhačky MiG-29, ktoré sú súčasťou obranného systému NATO. Rezort obrany poprel fámy o hroziacej zrážke armádnych a civilného stroja.
Dopravné lietadlo sa stalo podozrivým a nebezpečným, pretože s ním riadiaca veža nedokázala nadviazať spojenie. Experti museli brať do úvahy aj možný únos lietadla teroristami a preto naše vzdušné sily spustili preventívne opatrenia.
Ticho v éteri
Do vzduchu okamžite vzlietli dve slovenské vojenské stíhačky MiG-29, zaradené do pohotovostného systému Severoatlantickej aliancie NATINADS. Ich piloti mali za úlohu preveriť možnosť narušenia režimu letu civilného letu spoločnosti Qatar Airways.
Naše stíhačky vzlietli o 10:54, s civilným lietadlom nadviazali vizuálny kontakt, spojenie na núdzovej frekvencii nebolo nadviazané. Pilot dopravného lietadla posunkami signalizoval, že okrem poruchy rádiového spojenia nemá žiadne problémy. Dôvodom, prečo posádka dopravného lietadla nekomunikovala s riadením letov, bola porucha na rádiostanici.
Išlo o minúty
Slovensko má celkovo 12 modernizovaných stíhačiek MiG-29, z toho dve sú v neustálom pohotovostnom režime. Do niekoľkých minút od nahlásenia problémov, tak musia byť schopné doletieť nad ktorékoľvek miesto republiky.
Pri víkendovom zásahu podľa rôznych fám hrozilo, že sa stíhačky zrazia s ďalším civilným lietadlom. Jeden zo strojov pri stúpaní sa len veľmi tesne minul s Boeingom inej spoločnosti.
Zrážka s Boeingom? Obyčajná fáma
"Ide o absolútnu kačicu, žiadne bezpečnostné predpisy neboli porušené," reagoval minister obrany Ľubomír Galko. Stroje boli od seba reálne 9 kilometrov.
"Ostrý hotovostný vzlet je mimoriadna udalosť, sú tam hraničné situácie. Ale pilot mohol ísť vedome aj do určitého rizika v súvislosti s ochranou vzdušného priestoru," potvrdil pre noviny.sk aj odborník na armádnu problematiku, ktorý si želal zostať v anonymite.
Podľa Galka stíhačky zasahovali po tom, ako v sobotu o 10:34 dostali informáciu od strediska v Českej republike o vzdušnom objekte, ktorý tam letel bez rádiového spojenia. "Nebola to žiadna náhodná akcia, bolo to riadené, všetky lietadlá boli sledované našimi vojenskými rádiolokátormi, ako i civilnými rádiolokátormi, rozstupy boli minimálne, ale riadené," zdôraznil generál Ľubomír Svoboda.
Dodal, že na letovú hladinu stíhačky navádzali civilné letové prevádzkové služby.
tv joj