Skoro jasno
26°
Bratislava
Eugénia
18.9.2024
Nový školský rok, nové osnovy. Vyše 400 škôl začalo vyučovať inak
Zdielať na

Nový školský rok, nové osnovy. Vyše 400 škôl začalo vyučovať inak

BRATISLAVA / Nový školský rok priniesol nové zmeny. Vyše 400 škôl na Slovensku učí podľa nových učebných osnov. Jeho cieľom je u detí rozvíjať kritické myslenie. Niekde sú dlhšie hodiny, no sú aj triedy v ktorých sú lavice usporiadané inak. Väčšina škôl má ešte dva roky, aby sa na zmeny pripravila. Riaditelia ale upozorňujú na to, že im stále chýbajú metodické príručky. Rodičom zase informácie o novej reforme.

"Pracovali sme na novom školskom programe od februára ako sme otvorili tento reformný ročník, pripravovali sme učiteľov," hovorí riaditeľka ZŠ v Karlovej Vsi Eva Horníková. "Chceli by sme touto reformou zaviesť slovné hodnotenie. Je to, samozrejme, na pedagogickej rade."

Tri cykly

Reforma je však komplexná. Základné školy budú rozdelené na tri cykly – 1. až 3. ročník, druhý cyklus bude 4. a 5. a ukončí to 6. až 9. ročník. Každá škola si ale bude môcť prispôsobiť učivo, ktoré si rozdelí podľa cyklov a nie podľa ročníkov.

Jedna z bratislavských základných škôl zatiaľ do projektu nie je zapojená, no aj tak sa snaží vzdelávať po novom.

"Tu ide skôr o to vedieť prepojiť tie vedomosti a každé dieťa dozrieva svojim vlastným tempom, možno to dieťa v prvom ročníku sa nedostane na tú úroveň, ale sa dostane tam v druhom ročníku," povedala učiteľka Alena Pešinová.

Pešinová 2,20 "ja ako prvostupniarka som mala mať výstup v 4. ročníku, a vedela som kam sa mám dostať v štvrtom ročníku."

Po novom sa učia aj v Klenovej

Jednou z piatich škôl v okrese Snina, ktoré vyučujú po novom, je aj rusínska základná škola v Klenovej. Zmeny vidieť už na prvý pohľad, aj lavice sú usporiadané inak.

"Tie lavice si budú môcť deti uložiť aj samé, podľa nálady alebo podľa toho, čo sa budú učiť. Bude to na deťoch, ako si budú organizovať triedu, kto s kým bude chcieť sedieť," ozrejmila riaditeľka základnej školy Marcela Ruňaninová.

Lenže vedenie školy sa po zverejnení informácií o novom vzdelávacom procese stretol s obavami rodičov, a niektorí sa už rozhodli pre rázne kroky.

"Rodičia, ktorí nemajú až toľko informácií, majú obavy, boli aj takí, ktorí sa zľakli až tak, že vzali svoje deti do inej školy, kde tento program nie je zavedený. Ale som vďačná rodičom, ktorí dali našej škole dôveru a ich deti nechali tu," dodáva riaditeľka. Celkovo zo školy odišlo už 12 detí.

Podľa odborníkov je za tým aj nedostatočná komunikácia štátu

"Robíme toľko veľa reforiem, my musíme vedieť verejne komunikovať, prečo sú tu podporné opatrenia, prečo meníme kurikulum, ako ho meníme, dodnes nevieme ani my odborníci ako to bude vyzerať," uviedol Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov.

Do reformy by sa všetky školy mali zapojiť o dva roky. No podľa učiteľov chýbajú konkrétne usmernenia. "To nie je len o učiteľovi, na to musí byť pripravený štát aj rámcové osnovy, podmienky aj učebnice," vysvetlila Pešinová.

"Reforma je nastavená polovične, vrátane chýbajúcich učebníc, metodík. Nie sme zatiaľ v stave že by sme mohli hovoriť o reforme," dodáva Križo.

K dispozícii sú aj mentori

Ministerstvo školstva hovorí, že pripravilo napríklad praktického sprievodcu a k dispozícii sú aj mentori: "Všetkým školám, ale najmä tým, ktoré začali vzdelávať po novom, sú taktiež k dispozícii mentori v regionálnych centrách podpory učiteľov a pracovníci v krajských pracoviskách NIVaM."

Školy zároveň dostanú možnosť predlžiť vyučovacie hodiny a niektoré predmety spojiť.

"Nemôžete spojiť hocijaký predmet, ale môžu sa vytvárať celky napríklad môžu byť prírodné vedy, ktoré sa dajú dať dokopy a môžu sa prepojiť predmety, na to treba, aby si predmetové komisie sadli a vytvorili, to je to, že sa to musí ešte urobiť," dodáva Pešinová.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy