Cyklisti navrhujú inovatívne riešenie pre cyklotrasu. Prekážkou sú pozemky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
HUMENNÉ / Jedna z najlepších myšlienok na podporu cyklotrás. Tak reagujú nadšenci cyklistiky a aj šéfovia samospráv na Hornom Zemplíne. Už roky sa pohrávajú s myšlienkou prepojiť cyklotrasou mestá a obce. Narazili ale na problém so 150-timi majiteľmi pozemkov. V regióne však práve prebieha elektrifikácia železničnej trate, a tak cyklisti prišli so zaujímavou myšlienkou.
"Cesta je nebezpečná, autá tam chodia rýchlo, takže je náročné a ťažké tam prejsť. Vôbec si neviem predstaviť ísť tadiaľ s deťmi," povedal predseda cykloklubu Humenné Stanislav Mikita. Myšlienka vybudovať cyklochodník, ktorý by prepojil Humenné, Brekov a Strážske je stará roky. V minulosti však narazila na problém so 150 vlastníkmi pozemkov. "Cesta mala viesť popri Laborci a bolo by to určite krajšie. Ale prechádzala by cez veľké množstvo súkromných pozemkov a bolo by veľmi náročné získať od všetkých súhlas," pokračoval Mikita.
V regióne práve prebiehajú práce na elektrifikácii železničnej trate. A tak prišla myšlienka využiť ochranné pásmo železníc a realizovať dva zmysluplné projekty naraz. "Preverovali sme legislatívnu možnosť, tak je to možné. Nakoľko tam je šesť metrové ochranné pásmo a 15-metrový úsek je vykúpený. To znamená, že zvyšok by sa dal použiť na cyklotrasu," vyjadril sa primátor mesta Strážske Patrik Magdoško.
Samosprávy čakajú, čo na to železnice. "Lebo budúce cyklistické prepojenie má prechádzať cez pozemky, ktoré sú majetkom Slovenskej republiky v správe Železníc Slovenskej republiky," povedal hovorca mesta Humenné Marián Škuba. "Odpadnú problémy pozemkových vzťahov. Trať sme preverovali a je to možné robiť súčasne. Nakoľko presne je tá výhoda, že už sú nejaké predprípravné práce, kde už je vyrovnaný pozemok, lebo tých pätnásť metrov sa aj momentálne používa. To znamená, že tá cesta už je vyčistená," doplnil Magdoško.
"V predmetnom úseku trate Železnice Slovenskej republiky realizujú elektrifikáciu trate ešte v priebehu roku 2025. Pre poskytnutie presnej informácie potrebujú Železnice Slovenskej republiky poznať presnú polohu trasy cyklochodníka, vzdialenosť od trate, ako aj lehotu realizácie," vydali svoje stanovisko Železnice Slovenskej republiky.
Primátor Strážskeho zdôrazňuje, že prevýšenie medzi oboma mestami je len 23 metrov. "Hlavne to prepojí aj mestá, ktoré by mohli cyklotrasu využívať ako dopravu za prácou," pokračoval Magdoško. "Záber je široký. Od malých detí, cez prechádzky peši, na bicykli, pre kolieskové korčule alebo mamičky s deťmi," dodal Mikita. "Cyklistické prepojenie by malo byť realizované z finančných zdrojov Európskej únie z programu Slovensko 2021 - 2027," dodal Škuba."Jednoduché, rýchle, krátke a možno efektívne riešenie. Asi jedna z najlepších myšlienok na podporu cyklotrás," dodal Magdoško.