Zatiahnuté
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Zelená dohoda ustupuje: Čaká európsky automobilový priemysel zmena?
Zdielať na

Zelená dohoda ustupuje: Čaká európsky automobilový priemysel zmena?

BRATISLAVA / Zelená dohoda ide bokom a prioritu dostáva záchrana európskej ekonomiky. Čo to bude znamenať v praxi sa dozvieme až po nástupe novej Európskej komisie. Už teraz je však jasné, že Brusel bude musieť viac počítať, aby nám neutekali podniky na iné kontinenty. Otázne je, či sa nové opatrenia dotknú aj automobilového priemyslu, ktorý sa vydal cestou elektrifikácie.

Radikálna zmena sa neočakáva

"Vy ste stanovili pravidlá a my ich musíme plniť," ozýva sa unisono z automobiliek, pôsobiacich na starom kontinente. Radikálna zmena kurzu sa preto neočakáva a okrem toho, bola by až príliš drahá. "Neviem, ako by potom dopadli obrovské investície, ktoré automobilky doteraz na transformáciu vynaložili. Vieme, že musíme ponúkať dostupnejšie vozidlá a namiesto hovorenia o nejakých rokoch, radšej upokojiť ľudí," uviedla generálna riaditeľka Peugeot Linda Jackson. Nedá sa vylúčiť, že k istým úpravám napokon predsa dôjde. Uhlíková neutralita do roku 2050 je však stále na stole.

"Tento cieľ môžeme dosiahnuť rôznymi spôsobmi. Napríklad sústredením sa aj na takzvané e-palivá," uviedla hovorkyňa zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Ingrid Ludvíková. Mnohým motoristom sa totiž ťažko zbavuje naftových a benzínových áut. Paradoxom je, že európski voliči si síce vybrali zelené riešenia, no zistili, že na ne nemajú dosť peňazí a kupujú lacnejšie autá z Ázie a to dokonca aj so spaľovacími motormi. "Myslím si však, že keď európske automobilky pochopia, že majú robiť lacnejšie a dostupnejšie elektromobily, tak sa situácia opäť zmení a ľudia v Európe uprednostnia tunajšie značky," skonštatoval Milan Bahna z Elektromobil.tv.

Návrat k spaľovacím motorom nie je pre automobilky riešením

Elektromobilita hrá významnú úlohu pri zelenej transformácii a zároveň aj pri cieli, aby po roku 2035 produkovali novo zaregistrované autá nulové emisie. "Sme v období prechodu od tradičných palív k elektrine a musíme ľuďom na tejto ceste pomôcť. Máme na to hybridy a plug-in hybridy. Najväčšou výzvou do budúcnosti je to, ako dokážeme posúvať technológie a rýchlosť, ktorou sa menia," povedala Jackson.

No a netreba zabúdať ani na cenu. "Minimálne v roku 2025 viem o troch až štyroch malých lacných európskych malých modeloch, ktoré prídu na náš trh a výrazne pomôžu predaju elektromobilov," dodal Bahna. Aj keď elektrinu zrejme doplnia zelené plyny a vodík, návrat k spaľovacím motorom nie je pre automobilky riešením. "Chceme predsa nižšie emisie. Neviem, ako by nám pomohol návrat do minulosti. Čo potrebujeme, je pohnúť sa dopredu," uviedla Jackson. Zdá sa preto, že krok späť už nie je možný a elektrina postupne prevalcuje všetko, čo jej stojí v ceste. "Myslím si, že najbližšia dekáda-dve nám to potvrdia," ukončil Bahna.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy