Ako a cez čo by mali komunikovať politici? Prieskum odhalil preferencie voličov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Cez aké médiá by mali politici informovať o svojej činnosti? - tak znela otázka, na ktorú odpovedalo tisíc dospelých respondentov. Prieskum pre Televíziu JOJ urobila agentúra AKO v polovici septembra. Respondenti odpovedali či preferujú, aby politici komunikovali cez tradičné médiá alebo cez sociálne siete. Prieskum ukázal, že voliči preferujú komunikáciu politikov najmä cez tradičné média. Odpovede sa však líšili medzi mladými a staršími.
Komunikácia politikov
26 percent vo veku osemnásť až tridsaťtri rokov tvrdí, že politici by mali viac komunikovať prostredníctvom tradičných médií. Necelých 15 percent si myslí, že by mali komunikovať viac cez sociálne siete. Až 55 percent je presvedčených, že by to mala byť kombinácia oboch. Viac ako dve percentá opýtaných nevedelo alebo nechcelo odpovedať. Úplne opačne to majú seniori nad šesťdesiatšesť rokov. Takmer 73 percent preferuje tradičné médiá, necelých 19 percent kombináciu sociálnych sietí a tradičných médií a len 3 percentá dávajú prednosť sociálnym sieťam. Takmer 5 percent opýtaných nevedelo alebo nechcelo odpovedať.
Tradičné médiá
Tradičné médiá ako televízia, rozhlas či noviny majú stále svoju komunikačnú silu a väčšina ľudí si praje, aby politici tlmočili informácie pre verejnosť aj cez ne. Aspoň to ukázal najnovší prieskum agentúry AKO. "Žiadne sociálne siete, ja to neuznávam. Tam je toľko hlúpostí, že sa to niekedy nedá čítať ani počúvať," "Aj cez sociálne siete, aj cez klasické médiá," reagovali opýtaní. Vyše polovica opýtaných preferuje komunikáciu politikov cez tradičné médiá ako je televízia. Iba šesť percent opýtaných preferujú komunikáciu cez sociálne siete formou statusov, videí či fotiek. Ďalších 40 percent je za to, aby politici komunikovali cez oboje.
"Strany, ktoré majú priaznivcov, ktorí sú starší, tak tí viac obľubujú iba klasické médiá a nie ich kombináciu," povedal riaditeľ prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích. "Čo je pochopiteľné, pretože to je to primárne publikum," informoval Peter Krajčovič z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Najmenej vyjadrenia politikov cez tradičné médiá preferujú voliči mimoparlamentných strán, Demokratov a Maďarskej koalície. Voliči koaličných strán televíziu či rozhlas preferujú najviac zo všetkých. "Oni si ich relatívne silno naučili na sociálne siete, ale neodučili ich od klasických médií," dodal Hřích.
Sociálne siete
"Čo sa týka komunikácie cez sociálne siete, tak tam skutočne majú politici takmer neobmedzený priestor a môžu komunikovať a zdieľať to, čo oni chcú," pokračoval Krajčovič. "Na Slovensku má najväčší počet sledovateľov - followerov, bývalá prezidentka Zuzana Čaputová," povedal Gabriel Tóth z New School Communications. Nasleduje súčasný prezident Peter Pellegrini a premiér Róbert Fico. V prvej pätke sa ocitol aj poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Igor Matovič a europoslanec Milan Mazurek. "Ale dlhodobo je tam najúspešnejším politikom v počte interakcií - koľko dostáva lajkov, komentárov, zdieľaní a statusov, súčasný premiér Robert Fico," doplnil Tóth.
Kým na Facebook majú politici státisíce odoberateľov, na Instagrame ich majú len desaťtisíce. "Tam má opäť najväčší počet followerov bývalá pani prezidentka Zuzana Čaputová, tá dlhodobo viedla v počte interakcií," dodal Tóth. Tá ma takmer pol milióna odoberateľov. S veľkým odstupom je na druhom mieste s menej než 100 000 followermi súčasný prezident Peter Pellegrini, tretí je bývalý premiér Igor Matovič. "Tá komunikácia sa často obsahovo z Facebooku len preklápa na Instagram," doplnil Krajčovič.