Oblačno
Kristián
19.10.2024
Na unikátne zábery sa oplatilo čakať. Táto kométa očarila svet

Na unikátne zábery sa oplatilo čakať. Táto kométa očarila svet

SLOVENSKO / Sociálne siete zaplavujú zábery veľmi zaujímavej kométy. Takúto jasnú kométu sme tu nemali desiatky rokov, preto sa na lov záberov vybral aj známy český astronóm Petr Horálek. Na kométu čakal na východe Slovenska a zábery svedčia o tom, že sa to naozaj oplatilo.

​Kométa, za ktorou sa oplatí cestovať

"Je to naozaj veľmi vzácna kométa, jedna z najjasnejších ktoré za posledné desaťročia môžeme pozorovať," vysvetľuje astronóm a fotograf, Petr Horálek z Fyzikálneho ústavu v Opave. Preletela ponad Vysoké Tatry. Petr Horálek sa vybral po stopách kométy, akú na oblohe nebolo vidno desiatky rokov. "Za tou kométou som cestoval na niekoľko miest, lebo som nechcel každý večer fotografovať z toho istého miesta," objasňuje Horálek. Za niektorými lokalitami český astronóm cestuoval aj stovky kilometrov. Teraz sa vybral na východe Slovensko. Kométu nezávisle od seba objavili až dve observatória na svete. Jedno v Číne a druhé v Amerike.

Treba byť trpezlivý

"Astronomické javy sú v skutočnosti záležitosťou veľkej trpezlivosti, takže často na niektoré javy čakáme niekoľko dní, mesiacov, v niektorých prípadoch aj roky. Počas jedného pozorovania tej kométy sme s kamarátom Tomášom Slovinským, známym astrofotografom zavítali aj na Batizovské štrkoviská, ktoré sú pri Svite a tam sme mali tiež šťastie na počasie. Dokonca sme zistili, že to bolo jediné miesto toho dňa, kde bolo jasno," hovorí Horálek

​Kométa bola objavená minulý rok

Astronómom sa ju podarilo objaviť už začiatkom minulého roka, keď bola vzdialená od Zeme viac ako miliardu kilometrov. Kométa so svojim príznačným chvostom sa najskôr začala predvádzať pozorovateľom na južnej pologuli už v polovici septembra. Petr Horálek sa za ňou vybral na východné Slovensko. Okrem Tatier aj do Spišského Podhradia, pod najväčší hradný komplex v strednej Európe.

Fotografovanie kométy si vyskúšali aj obyvatelia Slovenska

Kométa pod Spišským hradom prilákala aj iných. Okrem ideálneho počasia prispelo k dobrým záberom aj vypnuté osvetlenie Spišského hradu, a svoju úlohu zohral aj veľmi jasný mesiac. ​"Spišský hrad nesvietil, čo je veľmi dobré, lebo je prirodzene osvetlený mesiac, ktorý je práve vo fáze splnu. Navyše ten spln ktorý osvetľuje hrad je najjasnejší tohto roku," vysvetľuje astronóm Horálek.

Na jasnú kométu na oblohe Slováci ale aj ďalší nadšenci astronómie trpezlivo čakali či už s profesionálnym vybavením, zrkadlovým fotoaparátom alebo iba s  mobilom, a ich zábery veru vyrážajú dych. "Nebolo isté, čo z toho bude. Kométy sú také ako mačky, že majú chvost a robia si čo chcú. Dosť sa to podarilo, až nad moje očakávania," hovorí Ján Gajdoš. "My sme sa s mamou vybrali za kométou. Už nebola viditeľná voľným okom, ale foťák to zachytili úžasne, fakt nádhera," informuje Lucie Balancarova z Ostravy. "Perfektná je, jasné, je to zážitok raz za 80 000 rokov. Bola to náhoda, ale chcel som mať takú kompozíciu, že bude nad mestom Krompachy a tak sa mi to podarilo," vysvetľuje Ivan Slaniak z Krompách.  "Tak žiarivú kométu som ešte nevidela," opisuje Beáta Benkeová z Košíc.

Rozhovor s astronómom Petrom Horálkom pre JOJ 24 si môžete pozrieť tu:

Najčítanejšie správy