Diaľnica na Zemplín môže byť skutočnosťou: NDS zverejnila štúdiu realizovateľnosti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOENSKO / Národná diaľničná spoločnosť zverejnila dlho očakávanú štúdiu realizovateľnosti pre najvýchodnejšiu časť diaľnice D1. Trasa z Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou má dĺžku približne 72 kilometrov. Celkovo sa posudzovalo až 10 rôznych možností trasovania. No a víťazom je variant bez tunela. Termín výstavby diaľnice na Zemplín však zatiaľ známy nie je.
Diaľnica na Zemplíne
"Ideme severnou trasou bez tunelu. Ideme severne od Dargov a severne od Hriadok," opísal Ján Kerekeš, spoluzakladateľ OZ Diaľnica na Zemplín. Diaľnica by mala obchádzať mesto Michalovce zo severnej strany. Zatiaľ je víťazom variant G. "Celá oblasť Humenné - Strážske - Snina. Napájame sa priamo na cestu na Šíravu a cestu na Zalužice," ozrejmil Kerekeš.
Bez tunelu to bude lacnejšie
Tento variant neráta so žiadnym tunelom cez Horský priesmyk Dargov. Severnú trasu diaľnice by mala definitívne potvrdiť najbližšia fáza schvaľovacieho procesu. "V súčasnosti je variant G vyhodnotený ako najoptimálnejší. Faktom však ostáva, že finálny výsledok vyjde až z posudzovania vplyvov na životné prostredie a následných konaní," uviedol Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. "Určite bez tunela. Táto varianta je je rýchlejšia a hlavne lacnejšia," dodala Kerekeš.
Diaľnica na hranicu s Ukrajinou dostane už čoskoro najvyššiu prioritu. Všetky administratívne procesy sa tak výrazne skrátia. "Pripravujeme zaradenie týchto úsekov D1 medzi strategické investície. Doteraz to nebolo možné, pretože sme čakali na výsledky štúdie realizovateľnosti," informovala Petra Poláčiková, hovorkyňa Ministerstva dopravy SR. "Tak hovoria odborníci asi polovičný čas prípravných etáp, ak by to bolo podľa pôvodnej verzie," povedal Kerekeš.
Slovensko na to nemá financie
Odhadované náklady na výstavbu tejto diaľnice sú 1,6 miliardy eur. Slovensko na ňu peniaze nemá, a preto sa chce uchádzať o európske zdroje. Aj vzhľadom na vojnový konflikt u našich susedov. "Preto by bolo veľmi predčasné uvádzať akýkoľvek konkrétny termín," doplnila Poláčiková. "Je veľmi reálne to stihnúť do roku 2030, ale samozrejme treba doplniť, že na to musíme mať finančné prostriedky," uviedol Kerekeš.