Zatiahnuté
Bratislava
Oldrich
3.12.2024
Nový grafikon, staré problémy: Slovenské železnice brzdí zlá infraštruktúra
Zdielať na

Nový grafikon, staré problémy: Slovenské železnice brzdí zlá infraštruktúra

SLOVENSKO / Príprava nového grafikonu vyvolala rozruch. Ľuďom je v podstate jedno, či sa vlaky budú volať expresy, alebo IC-čka - chcú však najmä to, aby ich prevážali čo najrýchlejšie. Tomu však výrazne bráni zlý stav našej koľajovej infraštruktúry.

Francúzi majú súpravy TGV a Japoncov už 60 rokov spoľahlivo vozia šinkanseny. Najvyššia dosahovaná prevádzková rýchlosť je okolo 320 kilometrov za hodinu. "Podarilo sa nám dosiahnuť nulové závažnú nehodovosť a meškanie nebolo vyššie ako jedna minúta u všetkých vlakov súčasne," uviedol prezident Japan Railway Company. Zdá sa vám byť táto rozprávka takmer neuveriteľná? Tak sa radšej prenesme do slovenskej reality.

"Slovensko má má relatívne veľký investičný dlh čo sa týka dopravnej infraštruktúry ako takej. Treba s tým bojovať, je to len o tom, ako šikovne sa nám podarí čerpať eurofondy," informoval minister dopravy Jozef Ráž. Jedným z príkladov nevyhnutnej modernizácie je elektrifikácia trate z Humenného do Bánoviec nad Ondavou za takmer 220 miliónov eur. Dokončiť by ju mali do jesene budúceho roka.

Odhady hovoria, že takmer 40 percent koľajovej infraštruktúry je v nevyhovujúcom stave

To znamená pomalšie vlaky i obchádzanie Slovenska zahraničnými obchodnými partnermi. Investičný dlh železníc je rádovo stámiliónový. "Náš rozsah projektov, ktoré momentálne pripravujeme je v celkovom objeme viac ako jednu miliardu euro. Napríklad súťaž na novovybudované strediská hospodárskej údržby v Žiline a v Košiciach," vysvetlil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Moderné železnice to však nie sú len stroje, koľajnice či stanice. Ale aj kvalitní pracovníci - a tých by prijali aj tisíc. "Nám chýbajú výpravcovia, návestní majstri, signalisti, ale samozrejme aj elektrotechnické profesie všetky, či už elektromontéri, ozeťáci, tzv zabezpečováci," priblížil vtedajší námestník generálneho riaditeľa ŽSR Pavol Komarňanský.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy