Zatiahnuté
Bratislava
Oldrich
3.12.2024
Bezpečnosť nadovšetko: Hydromamut čistí bratislavské pristávacie dráhy
Zdielať na

Bezpečnosť nadovšetko: Hydromamut čistí bratislavské pristávacie dráhy

BRATISLAVA / Mamut dnes odstavil jednu z bratislavských pristávacích dráh. Takto sa volá stroj, ktorý čistí dráhy od nánosov gumy z kolies lietadiel. Jeho presný názov je hydro-mamut. Nastupuje vtedy, keď merania ukážu, že pristávacia plocha už nespĺňa prísne bezpečnostné parametre.

​Lietadlá zanechávajú gumy z kolies

"​Každé lietadlo ktoré pristáva, zanechá na dráhe asi pol kila gumy z podvozkových kolies," hovorí Lukáš Jakl, technik správy letiskových plôch letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Ak by si niekto chcel vypočítať koľko toho nechajú lietadlá na pristávacích plochách bratislavského letiska, vyžiada si to trochu matematiky. "Ročne vybavíme asi 26 000 príletov a odletov. Máme ale dve dráhy," objasňuje Veronika Demovičová, hovorkyňa letiska.

Možné znížené brzdné účinky

Čierne šmuhy, ktoré na nich lietadlá narobia, sú pod drobnohľadom prevádzkového dispečingu. "Lietadlo by mohlo mať znížené brzdné účinky na tej dráhe, a následné zastavenie na dráhe. Snažíme sa tomu zabrániť," dopĺňa Jakl. Kontrola sa robí špeciálnym vozidlom, ktoré v sebe ukrýva aj piate koleso.

​Simulujú pristávanie lietadla

"Pri rýchlosti 96km/h simulujeme pristávanie lietdla. Toto meracie koliesko vyhodnocuje dané trecie koeficienty," vysvetľuje vedúci oddelenia prevádzkového dispečingu letiska, Michal Račko. Teda, či vrstva gumy, ktorá je na pristávacej ploche nie je už príliš hrubá a tým ohrozuje bezpečnosť letiskovej prevádzky. Ak áno, nastupuje toto vozidlo, ktoré právom každému pripomína praveké zviera, podľa ktorého sa volá - hydromamut.

Odgumovanie je povinnosť

"Hydromamut čistí vodným lúčom a následne to vysávač pozbiera a potom sa to vylieva do nádrže," hovorí Jakl. Tlak v tryskách sa prispôsobuje tomu, aby sa nepoškodil špeciálny betón používaný v letectve. Odgumovanie je povinnou záležitosťou pre všetky letiská. "Robí sa to každý rok. Tento rok bol výnimočný v tom, že sme mali veľmi silnú letnú sezónu a tým pádom sme vo väčšej miere pristúpili k odgumovaniu dráhy," informuje riaditeľ letiska, Dušan Novota.

Práca na viac ako 10 hodín

Stroj strávi na každej z bratislavských pristávacích dráh aj viac ako 10 hodín. Potom prichádzajú na rad ďalšie práce. "Vykonáva sa aj obnova bieleho značenia, aby piloti bezpečne pristávali," informuje hovorkyňa letiska. Čistenie prebieha dovtedy pokiaľ dráha nie je úplne svetlá. 

Všetko musí ešte raz skontrolovať letiskový špeciál. "Ešte sa nám nestalo, aby sme to museli opakovane aplikovať," dopĺňa Račko.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy