Poznáme laureátov Národnej ceny za dizajn: Najlepší návrh roka zahŕňa aj nové ŠPZ
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Večer plný umenia či kreatívnych nápadov. Národná cena za dizajn pozná svojich víťazov. Medzinárodná porota tento rok ocenila napríklad nápadité obaly vín. Najlepší dizajn však určite veľmi dobre poznáte, lebo ho môžete vidieť každý deň. Sú to nové tabuľky s evidenčnými číslami vozidiel, ktoré sa u nás používajú od nového roka.
Dosky Novej scény v Bratislave tentoraz nepatrili hercom, ale dizajnérom a grafikom. Porota si všimla aj nové písmená na ŠPZ-kách, ktoré vodiči používajú od začiatku roka. Tabuľky spolu s písmenami vytvorili Simona Császárová a Michal Tornyai. O víťazoch v rámci šestnástich kategórii rozhodovala sedemčlenná medzinárodná porota. "Zaujímajú nás aj študentské práce, ktoré ukazujú budúcnosť smerovania a aj osobnosti dizajnu, pretože ich máme," uviedol riaditeľ Slovenského centra dizajnu Maroš Schmidt.
Do špeciálnej ceny sa tentoraz mohla zapojiť aj verejnosť, ktorá ocenila redakčný dizajn novín na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach. "Chceli sme ukázať našu fakultu očami, ktoré nie sú za cenzúrou," povedala dizajnérka Veronika Kurcinová. "My sme sa študentov a pedagógov na fakulte pýtali na pozitívne, ale aj negatívne veci a ako vnímajú našu fakultu. Ide o tom, aby študenti, ktorí prídu v ďalších rokoch, mali komplexný prehľad," vysvetlil grafický dizajnér Adam Zakucia.
Organizátori tento rok ocenili napríklad aj tvorcov kampaní, priestorov, ale aj nápadité obaly vín. "Naozaj som sa snažil pochopiť obsah, s ktorým pracujem," vysvetlil dizajnér Marcel Benčík. Ten sa roky venuje grafickému dizajnu, navrhuje známky či dizajn kníh, a je aj pedagógom, preto ho porota ocenila aj v kategórii Etablovaný dizajnér. "Pre mňa je to skôr to, že som sa zamyslel nad tým, že nejaký kus roboty sa už urobil," dodal Benčík.
"Podporujeme národnú cenu dizajnu veľmi radi, lebo to spojenie estetiky, inovatívnosti a kreativity ľudí je prínosné pre podnikateľský sektor rovnako ako pre spoločnosť," povedal riaditeľ odboru privátneho bankovníctva J&T BANKY Ondrej Segeč. Organizátori podujatia hovoria, že slovenskí dizajnéri dnes už dokážu konkurovať svojim zahraničným kolegom. "Veľa dizajnérov už pracuje v zahraničí, aj so zahraničnými klientami, veľakrát aj so štúdiami. Máme napríklad naozaj kvalitných dizajnérov písma," uzavrel Schmidt. Ocenenie získala aj mobilizačná kampaň Petra Simoníka - Chcem tu zostať, ktorú vytvoril pred minuloročnými parlamentnými voľbami. Cieľom kampane bolo motivovať mladých ľudí k účasti vo voľbách.