Jasno
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Župan Frešo navrhuje dopravu v Bratislave zadarmo. Je to reálne?
Zdielať na

Župan Frešo navrhuje dopravu v Bratislave zadarmo. Je to reálne?

BRATISLAVA, TALLIN / Ranné kolóny, problémy s parkovaním, preplnené ulice. Takto to vyzerá v Bratislave azda každý pracovný deň. Už roky sa hovorí o zlepšení dopravnej situácie, no realita ukazuje, že sa často iba hovorí. Teraz je tu ale návrh, ktorý sľubuje reálne zlepšenie. Cestovanie zadarmo.

Viete si predstaviť, že by ste zajtra nechali auto doma a do práce išli verejnou dopravou zadarmo? Jedinou podmienkou by bolo prehlásiť si sem trvalý pobyt.

Tento nápad rozpútal verejnú diskusiu o tom, či je cestovanie zadarmo v Bratislave a okolí vôbec reálne. Podľa autora myšlienky áno. "Z tých 200 až 300 tisíc neprihlásených ľudí, stačí, ak by sa malá časť prihlásila a už je zaplatená doprava pre nás pre všetkých zdarma. Ktorí sme tu ale na trvalom pobyte," myslí si predseda Bratislavského samosprávneho kraja a autor myšlienky Pavol Frešo.

Trvalý pobyt v hlavnom meste

Zatiaľ hovoríme len o krajskej teda prímestskej doprave. Na mestskú VÚC dosah nemá. Napriek tomu tvrdí, že cestovanie zadarmo by dokonca zlepšilo úroveň dopravy.

"Ak chcete zlepšiť dopravu, musíte povedať z čoho. A ja hovorím, že zlepšíme ju z tých ľudí, ktorí dnes žijú na území mesta, na území kraja, sú to státisíce, ktorí nie sú prihlásení." dodáva Frešo.

"Ak my nedáme motiváciu, aby sa tu ľudia hlásili k trvalému pobytu a bude sa tu obrovským tempom zvyšovať počet ľudí, tak potom kraj ani mesto nebudú mať možnosti financovať nároky a potreby týchto ľudí," dodáva splnomocnenec vlády SR pre podporu najmenej rozvinutých okresov Anton Marcinčin.

V Estónsku to funguje

Návrh má však aj svojich odporcov. Jozef Uhler je prinajmenšom skeptický. Má totiž svoje výpočty. "Tu by sa veľmi veľa obyvateľov muselo prihlásiť na trvalý pobyt, podľa mojich prepočtov až 158 tisíc, čo je nereálne, lebo toľko ľudí ani nechce využívať verejnú dopravu," hovorí kandidát na bratislavského župana Jozef Uhler.

"Obávame sa, že doprava zadarmo nie je to, čo by rozhodlo, aby sa ľudia prehlásili na trvalý pobyt," myslí si zas Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Nápad nie je žiadnou novinkou. Už niekoľko rokov funguje v Estónsku. V meste Tallin za dopravu neplatia. Cestujú na takúto zelenú kartu. "Zelená karta slúži pre domácich na cestovanie zadarmo, pre návštevníkov na dobýjanie kreditu. Podľa údajov z karty vieme optimalizovať dostupnosť dopravy," vysvetľuje Martin Zemar z Dopravného podniku Tallin.

Župné voľby

Tallin je dnes európskym unikátom. Električky síce využívajú prevažne chodci, áut veľmi neubudlo, no napriek tomu to prinieslo osoh. "Výnosy z daní sme využili nie len na zaplatenie dopravy zadarmo. 200 miliónov sme preinvestovali na električkové trate, električky, vybudovali sme novú trať až k letisku. Rovnako aj záchytné parkoviská," dodáva Zemar.

Aj Frešo aj Uhler boli priamo v Talline zisťovať, či sa to dá aj u nás. Jeden hovorí áno, druhý nie. Až voľby tak zrejme ukážu, koho výpočty ľudí oslovili viac.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy