Nosiči z Hlavnej stanice začali žiť nové životy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Hlavná stanica v Bratislave dlhodobo čelí veľkej kritike. Okrem iného jej chýba výťah a bezbariérovosť. Už štvrtý rok má ale nosičov kufrov. Za ten čas odniesli viac ako 1 800 ton batožín. Podľa cestujúcich je to na tejto stanici pomoc na nezaplatenie.
Tridsaťosemročný Dodo batožinu nosí už tretí rok. Tiež spoznal, aký je život na ulici. Cestujúcich oslovuje veľmi citlivo. "To je také najťažšie na tom, my od nich nič nechceme, my im chceme len pomôcť. A keď niekto ani bú ani mú, človeka to zabolí," hovorí Dodo.
Dodo ale priznáva, že sa pri tejto práci poriadne zapotí. Priemerná váha kufra je totiž aj desať kilogramov a denne ich odnesie aj 50. "To nie je sranda nosiť tú batožinu, hlavne, keď už človek je starší, to cíti aj na krížoch aj na kolenách, aj na kĺboch," rozpráva Dodo.
Občianske združenie, ktoré zastrešuje tento projekt ale momentálne zápasí s podstavom nosičov. Podľa jeho manažéra nájsť nových vhodných ľudí, je veľký problém. Pritom všetci nosiči sú zapojení do programu oddlžovania a jeden z nich dokonca požiadal aj o osobný bankrot.
"Som teraz v štádiu riešenia, čakáme na odpovede," povedal Dodo. Nosiči už splatili viac ako 15 tisíc eur svojich dlhov. Traja z nich sa exekútorov zbavili úplne a ďalší traja si našli nové zamestnanie. Takýto príbeh sa deje aj aktuálne.
"Jeden úspešný nosič nás teraz opustil, s tým že išiel pracovať do iného zamestnania," informuje manažér projektu Peter Kadlečík. Ide o Petra, ktorý už je v dôchodkovom veku. Prácu na plný úväzok získal po dvoch rokoch nosenia batožiny.
"Ten nosič sa zlepšil po mnohých stránkach aj v bývaní, aj v komunikácii so zamestnávateľom, s kolegami," dodáva Kadlečík. Cestujúci takúto pomoc oceňujú. Napriek tomu ale bratislavskú Hlavnú stanicu považujú za absolútne nevyhovujúcu.
Železnice Slovenskej republiky sa ale bránia tým, že na stanici sa od decembra realizujú dve rekonštrukcie. Jednou je prestavba nevyužívanej reštaurácie na novú čakáreň. Tá by mala byť hotová už koncom leta.
"A potom výťahy pre imobilných, kde na každé nástupište povedie moderný výťah určený aj pre imobilných, pre matky s kočíkmi aj pre cestujúcich s ťažkou batožinou," uviedla hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková. Výťahy by mali byť hotové až koncom tohto roka. Dovtedy sa musia ľudia spoľahnúť aj na pomoc nosičov.
Na Hlavnej stanici v Bratislave sa počas 3 a pol roka vystriedalo už 13 nosičov. Ich činnosť ale jednoznačne splnila účel. Väčšine z nich sa totiž podarilo odraziť z ulice do lepšieho života.