K dokonalosti mu chýba len more. Liptov je turistickým trhákom Slovenska
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LIPTOV / Cestovný ruch na Slovensku zažíva zlaté časy. Svedčí o tom nielen rastúci počet návštevníkov, ale aj príjmy z dane z ubytovania. Iba na Liptove vlani vybrali rekordnú sumu vyše jeden a štvrť milióna eur a potvrdili tým pozíciu najpopulárnejšieho regiónu. Nebyť ubytovania načierno, výsledky mohli byť ešte lepšie.
Zdá sa, že Liptáci vedia, ako získať peniaze na rozvoj regiónu. Turisti vyhľadávajú zážitky, za ktoré sú ochotní platiť a tých je na Liptove neúrekom. „Zo 40 faktorov cestovného ruchu máme 39 a chýba nám len more," hovorí Ján Blcháč, predseda predstavenstva OOCR Región Liptov.
Skokanom roka sa stala obec Liptovský Ján, kde výber dane narástol o takmer 30 percent. Nebyť už tri roky nefunkčného lyžiarskeho strediska, toto číslo mohlo byť ešte vyššie. „Máme tu termálne vody, jedno z najlepších stredísk v strednej Európe Jasnú, takže toto nám pomáha k tomu, aby sme na Slovensku asi fungovali najlepšie," povedal Ján Strachan, majiteľ miestnej koliby.
Návštevnosť regiónu stúpa a s ňou i vybraná daň. Desaťtisíce eur sa však, napriek tomu, každoročne utopia v mori čierneho ubytovania. Odhadom ide minimálne o 15 percent. Nástrojom boja s týmto neduhom sa na Liptove stala regionálna karta, ktorá však nie je všeliek. „Mnohí ubytovatelia sa hlásia do oficiálneho systému, aby mohli používať tieto karty, ktoré sú hosťami vyžadované, pretože z nich majú výhody," hovorí Ján Blcháč.
„Celé Slovensko by sa malo učiť z príkladu Liptova ako to robia, lebo je to problém, ktorý je celoslovenský," myslí si expertka na cestovný ruch, Iveta Niňajová. Zainteresovaní preto volajú po väčšej angažovanosti štátu a nastavení jasných pravidiel. „Ak niekto má nejakú živnosť alebo licenciu, mal by strpieť aj to, že je niekým kontrolovaný," hovorí Bohuš Palovič, majiteľ cestovnej kancelárie.
Keďže veľké hotely majú elektronický systém evidencie hostí, problém je najmä v menších penziónoch a pri ubytovaní na súkromí.
Pozrite si archívnu reportáž o letnej dovolenke na Liptove: