Charakter, rodičia, závislosti. Prezradia to o vás lajky na Facebooku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SVET / Stačí niekoľko lajkov a pokiaľ niekto má záujem, vie zistiť o vás také súkromné údaje, že by sa vám z toho až hlava zakrútila. Napríklad vašu rasu, vek, IQ, sexuálnu orientáciu, či sú vaši rodičia rozvedení, závislosť na návykovej látke... A tieto údaje ďalej využíva reklama a marketing. Presne o tom hovorí zverejnený výskum - podľa facebookovských preferencií sú isté zostavené vzorce schopné až prekvapivo presne odhadnúť údaje o vás...
Ste tým, čo lajkujete
Vedci zostavili algoritmus, ktorý využíva verejne prístupné "lajky" na Facebooku k zostavovaniu osobných profilov. Matematické modely boli úspešné na 88 percent, ak išlo o odlíšenie mužov od žien, 95 percent, pokiaľ išlo o bieleho Američana či Afroameričana.
Boli schopní toho určiť skutočne veľa a tým vydesiť ľudí, ktorí si vlastne neuvedomujú, koľko toho o sebe prezrádzajú aj takým obyčajným "lajkom". "Je jednoduché kliknúť na palec hore, láka to," komentuje David Stillwell, ktorý sa na výskume Cambridgeské univerzity a firmy Microsoft podieľal. "Ale človek si neuvedomuje, že počas rokov sa všetky tieto lajky zbierajú proti nemu."
Extrovert lajkuje toto, introvert tamto
K štúdii boli použité dáta z Facebooku, ale podobné profily je možné vytvoriť s využitím ďalších digitálnych údajov dostupných na svetovej počítačovej sieti, vrátane výsledkov vyhľadávania či e-mailovej aktivity. Štúdia posudzovala 8 000 užívateľov Facebooku, ktorí svoje lajky, demografické profily a výsledky psychometrických testov dali k dispozícii. Niektoré výsledky boli zjavné - napríklad demokrati dali palec hore Bielemu domu, republikáni zase Georgeovi Bushovi.
Extroverti dávali prednosť herečke a speváčke Jennifer Lopez, introverti zase filmu Temný rytier. Umelci a liberáli dali palec hore Leonardu Cohenovi a spisovateľovi Oscarovi Wildemu, konzervatívci Pretekom Nascar a filmu Príšerná svokra.
Lajky filmom a hudbe
Homosexuálnu orientáciu nespoznali podľa toho, že by dotyční klikali na servery o homosexuálnych vzťahoch, ale vďaka ich preferenciám v hudbe či televíznych programoch. Kresťanov a moslimov sa štúdii podarilo rozlíšiť v 82 percentách, slušná úspešnosť bola dosiahnutá aj v prípade vzťahového stavu a závislostí - 65 až 73 percent.
Ľudia s vyšším a nižším IQ
Ľudia s vyšším IQ častejšie dávali lajky televíznym programom ako The Colbert Report, filmom Krstný otec či Ako zabiť vtáčika. S nižším IQ zase lajkovali motocykle Harley Davidson, Bretovi Michaelsovi z rockovej skupiny Poison.
Správa pritom prichádza v čase intenzívnych diskusií o online súkromí ako aj o tom, či sú si užívatelia vedomí, koľko údajov sa dá o nich zistiť a pozbierať. Štúdiu zverejnili noviny Proceedings of the National Academy of Sciences. Pre ľahký náhľad do svojho výskumu vytvorili vedci facebookovskú aplikáciu "Ste tým, čo lajkujete", ktorú si môžu užívatelia sami vyskúšať.
Niektorí sa pýtajú, či je lepšie byť alebo nebyť na Facebooku. Mnohé firmy, spoločnosti aj personálne agentúry si totiž jeho prostredníctvom človeka overujú. Podľa psychológov sa dokonca človek stáva podozrivým, ak sa nedá zlomiť sociálnym boomom... Pozrite si reportáž Dany Strculovej.