Dotácie na elektromobily sú zatiaľ v nedohľadne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Ak by ste si mali vybrať medzi autom na elektrický pohon a na benzín, ktoré z nich by ste brali? Asi to lacnejšie. A pravdou je, že elektromobily sú u nás najdrahšie autá. Zisťovali sme teda, či sa nechystá nejaká dotácia, aby si ich mohlo dovoliť, čo najviac ľudí.
Elektromobil stojí cca 25 000 €
Približne 25 000 €. Presne toľko stojí najlacnejší elektromobil. Táto suma je v podstate jedným z hlavných dôvodov prečo si ho väčšina Slovákov nekúpi. Dotácia od štátu by rozhodne pomohla.
O tom, že elektromobilitu treba podporovať sa u nás hovorí už niekoľko rokov. Môžete si tipnúť, aká je odpoveď ministerstva hodpodárstva na otázku o dotáciách. "Dnes neexistuje žiadny dotačný systém a práve preto chceme predstaviť, snáď už v budúcom roku možné smerovanie a podporu v tejto oblasti," uviedol Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva hospodárstva.
Japonec dostane dotáciu 7 800 €
Na Slovensku si teda budeme musieť ešte počkať. V zahraničí ale elektromobily fičia vo veľkom. Boom je najmä v Japonsku. V tejto krajine dostane každý, kto si ho kúpi dotáciu 7 800 eur. V USA je dotácia nižšia, ale stále veľmi zaujímavá. 5 000 eur.
Nemci sú oslobodení od dane na auto na 5 rokov, susedom Rakúšanom zase štát zaplatí 30% ceny auta. Estónci majú daňové úľavy do výšky 18 000 eur. A sú tu aj ďalšie nefinančné formy podpory, ktoré by mohli byť zavedené aj u nás. "Parkovacie miesta, vstupy do mestských zón, ktoré by mohli byť umožnené elektromobilom, prípadne hybridom a jazda v taxipruhoch," uviedol Juraj Ulehla, zástupca riaditeľa SEVA.
Nejaký čas to potrvá...
Elektromobily však potrebujú aj niekde tankovať, respektíve sa dobíjať. A teda kým nebude k dispozícii množstvo dobíjacích staníc, nebude u nás ani jazdiť dostatok áut.
Platí to však aj naopak. Ak nebude u nás dpstatok áut, kto bude pre nich stavať množstvo čerpačiek? "Kým sa dostaneme do takého režimu, aby to používali bežní ľudia, potrvá to, podľa mňa 20 - 30 rokov," domnieva sa dopravný konzultant Maroš Palesch. Výhodnejšou alternatívou je vraj zatiaľ kúpa hybridného auta.
Téme sa venuje reportérka Beáta Ksenzsighová. INFORMÁCIE ONLINE TU.
ISIFA