Polojasno
11°
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Nová definícia luxusu, pozrite si najmodernejšie lietadlo súčasnosti
Zdielať na

Nová definícia luxusu, pozrite si najmodernejšie lietadlo súčasnosti

TOULOUSE / Vynikajúce manévrovacie schopnosti, elegantný dizajn a výnimočne nízka úroveň hluku. To je najnovší Airbus A350 XWB. Moderné komerčné lietadlo prvýkrát vzlietlo minulý rok. Nedávno letecká spoločnosť predstavila aj vybavenie kabín. Informáciu priniesla americká televízna stanica CNN.

Až 550 pasažierov!

Airbus A350 XWB je najnovšie širokotrupé dopravné lietadlo určené na dlhé vzdialenosti. A350 bude prvým Airbusom s trupom a krídlami vyrobenými predovšetkým z uhlíkových vláken. Lietadlo bude schopné prevážať podľa varianty 270 až 350 cestujúcich v troch sedadlových triedach. Ich počet môže byť ešte vyšší. V prípade zhustenia sedadiel varianty A350-1000 bude schopné previezť až 550 osôb. Typ tohto lietadla je priamym konkurentom Boeingu 787 a Boeingu 777, píše CNN.

Generálny riaditeľ spoločnosti Airbus Fabrice Brégier povedal, že "nový A350 XWB nastaví nové štandardy lietadiel strednej veľkosti." Vďaka mimoriadne širokej kabíne a schopnosti letieť bez prestávky až 15 279 kilometrov bude A350 XWB obzvlášť vhodný pre ázijsko-tichomorské letecké spoločnosti, ktoré lietajú do Európy a Severnej Ameriky. Mnohí dopravcovia tohto regiónu si už lietadlo objednali. Z krajín ázijsko-pacifického regiónu bolo objednaných celkom 244 lietadiel, čo predstavuje 30 percent celého predaja lietadiel A350 XWB. Celosvetovo si Airbus rezervovalo už 39 zákazníkov.

Mimoriadne široký trup

V troch sedadlových triedach sa prepraví naraz 270 až 350 pasažierov. Pri maximálnom zhustení na sardinky sa do lietadla vojde až 550 osôb. V tej chvíli ukradne klientelu Boeingu 787 i ďaleko väčšiemu Boeingu 777. Skratka XWB znamená extra široký trup. Dôvodom je predovšetkým efektivita.

Trup a krídla sú vyrobené z uhlíkových vláken, respektíve z polyméru vystuženého uhlíkovým vláknom. Celkovo sa tak znížia náklady o 8 percent oproti Boeingu 787 pri 25-percentnom úbytku spotreby paliva a ekvivalentnou redukciou karbónových emisií. Dolet základnej verzie je porovnateľný s americkou konkurenciou (od 15 000 do 15 700 km). Verzia s predĺženým doletom dosiahne neuveriteľných 19 100 km.

Väčšie okná, lepší vzduch

Cestujúci s dlhými nohami nebudú mať žiadne problémy s priestorom. Airbus umiestil všetky elektronické krabice a pripojenia pod podlahu. Novinkou je aj LED osvetlenie v kabíne, ktoré ponúka vyše 16 miliónov možných farieb.

"Prioritou je komfort cestujúcich. Ide o rozhodujúci faktor leteckej dopravy," povedal manažér spoločnosti Airbus Chris Emerson. Francúzi investovali do vývoja neuveriteľných 12 miliárd eur. Pasažieri lietadla budú dýchať lepší vzduch s 20-percentnou vlhkosťou. Airbus sa môže pochváliť aj väčšími oknami, teda i lepším výhľadom.

Rekordných 350 minút

Dôraz pri výrobe lietadla bol kladený i na kolesá lietadla. Spoločnosť Bridgestone dodala pneumatiky s ľahšími plášťami, ktoré sú zároveň odolnejšie voči opotrebovaniu. S jednou sadou pneumatík bude možné absolvovať väčší počet vzletov a pristátí. Podobné kolesá má aj Airbus A380.

Bezpečnostný certifikát ETOPS, ktorý definuje šancu na prežitie lietadla určitou vzdialenosťou od najbližšieho letiska (štandard je 60 minút), získal model A350 XWB dodatkom ETOPS-350, čo v preklade znamená, že sa od vhodného letiska môže vzdialiť až na rekordných 350 minút. Pre porovnanie - Boeing 787 Dreamliner má ETOPS-330 (330 minút).

Konkurenčný boj na oblohe

Projekt lietadla vznikol ešte v roku 2004. Vychádza predovšetkým zo svojho staršieho úspešného brata A330. Od neho odlišuje kompozitovým trupom, novými krídlami a motormi. Cieľom bolo ale zachovanie celkového konceptu A330 a s doplnkami, ktoré vychádzajú z konkurenčného Boeingu 787.

Súvisiace články