Neberte únavu na ľahkú váhu, radia odborníci
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Čo bolo príčinou tragickej nehody autobusu, pri ktorej zomreli štyri študentky je stále vecou vyšetrovania polície. Skloňovalo sa aj slovo mikrospánok. Vo všeobecnosti sa už podpísal pod mnohé tragické nehody na slovenských cestách. V kombinácii s horúčavami podľa lekárov vodiči majú čo robiť, aby šťastne došli do cieľa. Varujú preto: Neberte únavu na ľahkú váhu.
"Mikrospánok je krátkodobý výpadok funkcií určitej časti mozgu," hovorí záchranár Viliam Dobiáš.
Mikrospánok prichádza na vodiča náhle. Ešte pred jeho nástupom ho však varuje silný pocit únavy. Skúsenosti s tým má aj profesionálny vodič Ján. Ten jazdí 32 rokov. "Išiel som z Anglicka tridsaťsedem hodín za volantom. Mal som domov už len štyridsať kilometrov. Cítil som, že sa mi drieme, tak som radšej zastavil," hovorí Ján.
Monotónna cesta
Najrizikovejšie sú diaľnice a paradoxne cesty, ktoré poznáte najlepšie. Práve tie dokážu zradiť najviac. "Monotónna jazda, dlhá jazda. Keď máte z pravej strany pás, z ľavej strany pás," hovorí dopravný expert Maroš Palesch.
Funkcie mozgu trpia
Ak sa k takýmto podmienkam dokonalým na upadnutie do hladiny alfa pridajú ešte aj horúčavy, podľa lekárov vodiči skutočne majú čo robiť. "Krv je hustejšia, keď sme dehydratovaní a ťažšie sa tá krv prediera do tých najjemnejších vlásočníc mozgu. Látková premena a funkcie mozgu trpia," tvrdí záchranár.
Najúčinnejším riešením je veľa piť a pri únave si pospať. "Veľa pomôže, keď si šofér zdriemne aj pätnásť minút," myslí si profesionálny vodič.