Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Klement
23.11.2024
Facebook experimentuje na ničnetušiacich ľuďoch, mení ich emócie
Zdielať na

Facebook experimentuje na ničnetušiacich ľuďoch, mení ich emócie

Zdroj: ISIFA

BRATISLAVA / To, že dobrá či zlá nálada sú v reálnom svete nákazlivé, je známe už dávno. O tom, či takéto prepojenie existuje aj vo svete virtuálnom sa chceli presvedčiť výskumníci, ktorí pomocou Facebooku ovplyvňovali emócie ničnetušiacich používateľov.

Facebook cielene ovplyvňoval naladenie svojich používateľov tak, že do zoznamu príspevkov jednotlivým užívateľom pustil viac veselých, alebo viac smutných správ. Podľa pokusu, ktorý výskumníci vykonali na vzorke takmersedemstotisíc ľudí, takýto zásah dokáže zmeniť emócie používateľa.

Počas experimentu sa skúmalo nabitie jednotlivých príspevkoch na sociálnej sieti. Z toho vyšiel záver, že tí ľudia, ktorí sú vystavení menšiemu množstvu negatívnych správ, sami skôr pridávajú pozitívne ladené príspevky a opačne.

Napríklad teda, ak uvidíte, že sa vaši priatelia tešia z novej práce či koncertu, ktorého sa zúčastnili, máte tendenciu pochváliť sa aj vy niečim pozitívnym.

Výsledky experimentu sú síce zaujímavé, má to však jednu trhlinu. Žiaden z účastníkov experimentu nesúhlasil, že sa ho zúčastní.

Používatelia označili experiment za neetický. Sieť však na to právo má. Každý totiž musí pri registrácii súhlasiť s použitím svojich údajom na analýzy, výskum či vylepšenia systému. Podľa výskumníkov experiment do týchto kategórii spadá. 

Dvojsečná zbraň

Facebook má svoje výhody aj nevýhody. Na jednej strane vám umožňuje ostať v kontakte s priateľmi, na druhej strane o sebe poskytujete informácie, na základe ktorých o vás Facebook vie, čo máte radi, kam idete na dovolenku, alebo aký film si pozrite v piatok večer.

"Naším cieľom je ponúknuť používateľovi, či prostredníctvom noviniek od priateľov alebo reklamy, presne to, čo ho zaujme a poteší," hovorí prevádzková riaditeľka Facebooku Sheryl Sandberg.

Vaše informácie však neslúžia len Facebooku. Dostávajú sa aj tretím stranám. Aj keď si obmedzíte viditeľnosť dát len na priateľov, ak niekto z nich používa aplikáciu Facebook, nepriamo ponúka informácie aj svojich priateľov. Samozrejme bez ich vedomia.

Ľudia preto od prevádzkovateľov siete žiadajú, aby podmienky používania preložili do "bežného jazyka". "Nie všetci sme právnici alebo IT odborníci," potvrdila pre ThinkPregress Pamela Rutledge z Výskumného centra psychológie médií.

Súvisiace články