Preteky o najdokonalejšiu ponorku sveta. Tichý zabijak verzus hybrid
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Reprofoto/The Daily Mail
MOSKVA / V ruských lodeniciach vznikajú superkonštrukcie ponoriek. Zdá sa, že odštartovali preteky o stavbu tej najdokonalejšej. Francúzsko v ničom nezaostáva a pustilo sa do stavby hybridného plavidla.
Vojenské námorníctvo Ruska sa spamätalo z rany, ktorú jeho prestíži zasadila tragédia ponorky Kursk. Jadrom jeho strategických ponorkových síl sa stávajú plavidlá triedy Borej - Projekt 935.
Ponorky tohto typu majú v predstavách ruských námorných stratégov vrátiť svätoondrejskú vlajku na globálnu oceánsku šachovnicu.
Prvé plavidlá triedy Borej, ponorka Jurij Dolgorukij, sa v roku 2010 stala súčasťou Tichomorského loďstva.
Po viac než dvadsiatich rokoch sa v pacifických vodách objavila ruská ponorka, ktorá svojimi výkonmi prinajmenšom vyrovnáva plavidlám iných veľkých námorníctiev.
Bez stopy
Najvýznamnejšou z technológií je pohonné zariadenie. Jedná sa o výnimočne tichý pohonný systém, za ktorým neostáva zradná tepelná stopa.
Aj napriek tomu túto technológiu využívajú napríklad Briti u triedy Astute, Američania u triedy Seawolf a Virginia a Francúzi u ponoriek tried Triomphante a Barracuda. Avšak najpokročilejším systémom tohto druhu disponuje práve Jurij Dolgorukij.
Reprofoto/The Daily Mail
Jadrové hlavice a torpédomety
170 metrov dlhé plavidlá dosahujú najvyššiu rýchlosť pod vodou cez 30 uzlov a môžu operovať v hĺbkach okolo 450 metrov. Jadrom výzbroje je šestnásť odpaľovacích síl pre rakety Bulava.
Reprofoto/The Daily Mail
Tie nesú šesť jadrových hlavíc, pričom dolet činí osem až desaťtisíc kilometrov. Okrem toho ponorky projektu Borej nesú ešte šesť štandardných torpédometov ráže 533 milimetrov a sú uspôsobené na odpaľovanie striel.
Ekonomické balenie
Rusom sa v triede Borej podarilo postaviť plavidlá, ktoré sa bojovými schopnosťami prinajmenšom vyrovnajú americkým plavidlám vo veľmi ekonomickom balení.
Reprofoto/The Daily Mail
Pre porovnanie: ponorka triedy Ohio vyjde na dve miliardy dolárov za kus, trieda Seawolf 1,2 miliardy, Jurij Dolgorukij vyšiel ruské námorníctvo na 858 miliónov dolárov, píše iDnes.cz.
Reprofoto/The Daily Mail
Ponorka s hybridným systémom
Francúzska spoločnosť DCNS Group predstavila projekt hybridnej diesel-elektrickej ponorky SMX-Ocean. Podľa predstáv francúzskych stratégov by mala nahradiť jadrové ponorky a stať sa najtichšou ponorkou vôbec, píše The Daily Mail.
Reprofoto/flankers-site.co.uk
Ide o modifikované plavidlo osvedčenej triedy Barracuda. Srdcom jeho pohonného ústrojenstva je hybridný systém AIP s kvapalným kyslíkom.
Pri rýchlosti 10 uzlov má mať Ocean dosah 15 tisíc námorných míľ. Výzbroj je identická s triedou Barracuda a pozsotáva z kombinácie raketových síl a torpédometov.
Uplatní sa tam, kde iní nie
Francúzske námorníctvo už ohlásilo, že s hybridným pohonom počíta pre novú triedy viacúčelových ponoriek využiteľných v boji v pobrežných vodách.
Reprofoto/The Daily Mail
Vznikne tak relatívne lacné plavidlo schopné uspieť tam, kde sa veľké jadrové ponorky nemajú ako uplatniť a síce v asymetrických konfliktoch.