Facebook sleduje užívateľov aj mimo stránky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: ISIFA
BRATISLAVA / Každý, kto sa od piatku prihlásil na Facebook, automaticky súhlasil so zmenami v ochrane osobných údajov. Sociálna sieť tak má najnovšie pod kontrolou aj vyhľadávanie mimo Facebooku.
Doteraz sociálna sieť zhromažďovala o ľuďoch detaily, ktoré zverejňovali na svojich profiloch. Týkalo sa to i osobných informácií o tom, kam chodili do školy, kde pracujú, kde žijú, či aké majú záujmy. Dôvodom malo byť presnejšie zacielenie reklamy.
Teraz zachádza ešte ďalej. Môže totiž sledovať aj činnosti na internete mimo Facebooku. Niektoré detaily toho, čo vyhľadávate na internete, môže zdieľať s maloobchodníkmi.
"Týka sa to stránok, ktoré vyhľadávate na Facebooku, miest, ktoré navštívite, ale aj vyhľadávania na internete vo všeobecnosti," cituje hovorcu Facebooku Daily Mail.
Radikálne zmeny
Stránka využíva takzvané cookies - malé súbory, ktoré vo vašom prehliadači zhromažďujú informácie a posúvajú ich Facebooku.
Zmeny boli zavedené ako súčasť širšej aktualizácie ochrany osobných údajov. Tá je údajne zrozumiteľnejšia ako kedykoľvek predtým.
Užívateľ vs zisk
Užívatelia majú zo zmien zmiešané pocity. Podmienky používania sociálnej siete sa totiž od začiatku radikálne zmenili. Podľa niektorých Facebook uprednostňuje zisk pred záujmami užívateľov.
Facebook za posledný štvrťrok zdvojnásobil svoj zisk na 1,1 miliardy dolárov, a to vďaka prudko vzrastajúcim príjmom z reklamy.
Mnohí si myslia, že by mal byť Facebook transparentnejší, čo sa týka informácií o tom, kam putujú dáta užívateľov.
Sociálna sieť sa bráni. Ochrana osobných údajov je vraj zrozumiteľnejšia, čo potvrdzuje aj skrátenie nastavení z pôvodných dvanástich strán na štyri. Zdôrazňuje, že užívateľov upovedomila o možnosti obmedziť množstvo informácií.