Technológia, ktorá mohla zabrániť havárii lietadla Germanwings, existuje už roky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LONDÝN / Po havárii lietadla spoločnosti Germanwings sa začala skloňovať technológia kontroly lietadla zo zeme. Tá, podľa mnohých, mohla tragédii zabrániť. Existuje už niekoľko rokov, ale letecký priemysel ju odmieta.
S lietadlom spoločnosti Germanwings úmyselne havaroval druhý pilot Andreas Lubitz, ktorý využil situáciu, kedy kapitán nebol v kokpite a so strojom narazil do skál vo francúzskych Alpách.
Kapitánovi sa nepodarilo dostať naspäť do kokpitu. Dôvodom sú, paradoxne, zvýšené bezpečnostné opatrenia po útokoch v septembri 2001, kedy teroristi uniesli lietadlá a narazili s nimi do vybraných cieľov na území USA.
Okamžite sa začalo pracovať na zlepšení bezpečnosti proti únosom lietadiel.
Riadenie zo zeme
Americké úrady o niekoľko rokov udelili firme Boeing prvý patent na systém automatického riadenia lietadiel, ktorý nedokáže nikto na palube zrušiť.
Systém by v prípade ohrozenia mohli spustiť piloti či leteckí kontrolóri. Trasu by zadalo pozemné riadenie a bezpečné pristátie by zaistili existujúce automatické mechanizmy.
Zástupcovia Boeingu vtedy uviedli, že by týmto systémom mohli byť lietadlá vybavené už v roku 2010. Nestalo sa tak.
Piloti sa báli o svoju prácu a strach mali prepravcovia aj z hackerov, ktorí by sa mohli na diaľku zmocniť lietadiel.
Dnes už ale bezpilotné lietadlá nie sú výnimočné. Britský denník Daily Mail upozornil i na prípad šestnásťmiestneho stroja Jetstream, ktorý v roku 2013 preletel britským vzdušným priestorom. Ovládaný bol síce zo zeme, ale pilot v kokpite sedel a s lietadlom vzlietol i pristál.
Namiesto bezpečnosti smrť
Septembrové teroristické útoky podľa mnohých čiastočne dopomohli poslednej leteckej tragédii. Kapitán i posádka sa snažili do kokpitu dostať, avšak márne.
"Zosilnené dvere na kokpite mali katastrofálne následky," hovorí editor Aviation Security International Philip Baum.
Ako je možné, že sa posádke nepodarilo dostať do kokpitu, sa dozviete v reportáži: