Polojasno
11°
Bratislava
Katarína
25.11.2024
Rozdiely medzi natívnou aplikáciou a mobilnou stránkou
Zdielať na

Rozdiely medzi natívnou aplikáciou a mobilnou stránkou

Zdroj: TV JOJ

BRATISLAVA / Existuje viacero spôsobov, ako komunikovať so zákazníkom prostredníctvom internetu. Jediným z nich je natívna aplikácia. Tým druhým je mobilná stránka.

Predstavme si nasledujúci scenár. Ste drobný podnikateľ, ktorý predáva produkty zákazníkovi. Môžu to byť ručne vyrezávané krabičky z dreva, tričko s netradičnou potlačou alebo čokoľvek iné. Pokiaľ chcete zákazníka osloviť a chcete to urobiť i s prispením internetu, potrebujete k tomu vhodný nástroj. A tu začína tá častá dilema, ktorú riešia drobní podnikatelia, živnostníci a častokrát i väčšie firmy. Je lepšia natívna aplikácia alebo mobilná stránka?

Veľké spoločnosti tento problém nemusia riešiť. Stačí si pozrieť napríklad stránky bet365 casina alebo aj obyčajného Facebooku. Fungujú ako aplikácia i ako mobilná webová stránka. A otvoríte si ich navyše aj na klasických stolových počítačoch. Nie každý si však môže s ohľadom na svoj rozpočet dovoliť takýto luxus a častokrát musí vyberať z dvoch spomínaných alternatív. Ktorá je lepšia závisí často od ponúkaného produktu a cieľovej skupiny. Aké sú však rozdiely medzi nimi?

Na úvod nezaškodí pár základných a zrozumiteľných definícii. Pod pojmom natívne aplikácie rozumieme také aplikácie, ktoré sú vytvárané pre konkrétny operačný systém (ako je napríklad Android) a sú stiahnuteľné do mobilného telefónu prostredníctvom internetových obchodov, ako napríklad Google Play alebo Apple Store. Takéto aplikácie teda fungujú len na mobilných telefónoch s vhodnými operačnými systémami a na klasickom stolnom počítači ich nespustíte.

A potom tu máme ešte mobilnú stránku. To je taká stránka, ktorá je už prispôsobená k tomu, aby sa dala čo najlepšie prezerať skrz mobilné telefóny. Častokrát to nie je identická kópia „klasickej“ stránky, ktorú si prezeráte skrz monitory na svojich stolových počítačoch, ale upravená a zjednodušená verzia, ktorá rešpektuje obmedzenia smartfónov. Keď už teda vieme, čo je čo, je na čase sa pozrieť na obe stránky trochu bližšie.

Mať vlastnú (natívnu) aplikáciu vyzerá na pohľad lákavo. Takáto aplikácia je totiž znakom sily značky, reprezentuje dôveru predajcu vo svoj produkt. Intenzita tejto sily narastá úmerne s tým, koľko iných značiek z daného odvetvia využíva taktiež natívnu aplikáciu. Môžete si teda klásť otázku, prečo teda nemajú všetci aplikácie. Odpoveď tkvie v jedinom slove – cena. I tie zdanlivo a na prvý pohľad jednoduché aplikácie totiž môžu stáť i desaťtisíc euro.

Práve cena častokrát odrádza podnikateľov, obchodníkov i celé firmy od toho, aby si nechali natívnu aplikáciu vytvoriť. To, prečo je taká drahá súvisí s tým, že je oveľa zložitejšie ju pripraviť. V praxi si to môžeme prirovnať k vareniu. Sú pokrmy, ktoré si vytvoríme doma za pár minút a sú také, ktoré vznikajú aj hodiny. Podobné je to aj s aplikáciami. Tie sú niekoľkonásobne drahšie, než mobilné stránky a preto aj častokrát odborníci radia skôr začať s mobilnou stránkou.

Vyššiu cenu aplikácie však vyvažujú jej výhody oproti mobilnej stránke. Tou najväčšou je reklama. Každý obchodník vie, že reklama je veľmi dôležitá a v prípade kvalitne vytvorenej aplikácie sa vám o ňu postará samotný obchod. V Google Store máte aplikácie rozložené do rôznych oblastí a pri otvorení každej vám systém ponúkne možnosť prezrieť si ďalšie podobné a vybrať z nich tú najvyhovujúcejšiu. A ikonka na ploche mobilného telefónu je sama o sebe neustálou reklamou.

Oproti tomu pri mobilnej webovej stránke je podobná reklama nemožná. Používateľ smartfónu musí najprv pracne zadať odkaz na stránku, než sa mu otvorí. A v prípade novej stránky sa môže stať, že sa pri vyhľadávaní na Googli (alebo pri iných vyhľadávačoch) zobrazí až na neskorých stránkach. Zároveň však takáto stránka nepožaduje od užívateľa to, aby si do telefónu čokoľvek inštaloval, má garanciu toho, že mu vždy bude stačiť zadať adresu a stránka sa mu otvorí.

I tak sú však mobilné stránky oproti aplikáciám v nevýhode. Nevedia totiž vygenerovať rýchlosť a komfort a sú plne závislé od pripojenia k internetu. Aplikácie sú bezosporu užívateľsky prívetivejšie a oproti stránkam dokážu fungovať aj v offline móde. A tým, ako neustále narastá počet užívateľov mobilných telefónoch, narastá aj dopyt po aplikáciách rôzneho druhu. Dnes majú mnohí v telefónoch desiatky aplikácii, z ktorých na mnohé klikajú dennodenne.

Hoci v súboji proti nim mobilné stránky ťahajú za kratší koniec, i tak môže kvalitne vytvorená stránka priniesť veľký úžitok. Pokiaľ sa teda rozhodnete nechať si vytvoriť mobilnú verziu určitej stránky, tak odborníci sa viac menej zhodujú na tom, že by mala byť responzívna a mala by byť akousi úspornou verziou „skutočnej“ stránky, ktorú si môže človek otvoriť skrz stolový počítač. Teda, len nevyhnutné množstvo položiek. Snaha zahltiť čitateľa informáciámi je v tomto prípade kontraproduktívna.