Sony príde na trh s prvým televízorom technológie OLED
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: KorayGökhan/ilustračné
Nový prístroj bude na japonskom trhu od začiatku decembra súperiť s televízormi s obrazovkami z LCD a plazmy a podľa firmy je to prestížny symbol znovuzrodenia celej značky Sony.
Japonská spoločnosť Sony Corp dnes predviedla ultratenký televízor s plochou obrazovkou, prvý produkt pre bežný trh založený na novej technológii OLED (organická dióda vydávajúca svetlo).
Nový prístroj bude na japonskom trhu od začiatku decembra súperiť s televízormi s obrazovkami z LCD a plazmy a podľa firmy je to prestížny symbol znovuzrodenia celej značky Sony. Sony bude televíziu pod označením XEL-1 predávať za 200-tisíc jenov (asi 42-tisíc slovenských korún). Prístroj bude mať uhlopriečku 28 centimetrov a hrúbku tri milimetre, približne ako minca.
Mesačne by chcela Sony zatiaľ vyrábať 2-tisíc týchto televízorov. Pre porovnanie, firma chce predať za finančný rok do budúceho marca desať miliónov televízorov LCD. O plánoch na predaj nového prístroja v zahraničí sa zatiaľ nerozhodlo, uviedla Sony.
Technológia OLED sa proti LCD a plazme vyznačuje menšou spotrebou energie, výraznejšími farbami, vyšším kontrastom a rýchlejšou odozvou, takže lepšie znáša rýchle zmeny obrazu. Je preto vhodná pre sledovanie športových prenosov alebo akčných filmov. Okrem Sony na vývoji technológie OLED pracuje napríklad kórejská Samsung Electronics.
Organické materiály použité v technológii OLED využívajú svoje vlastné svetlo a na rozdiel od ostatných technológií nepotrebujú podsvietenie. Prenos obrazu touto technológiou môže byť tisíckrát rýchlejší než u LCD, čo eliminuje rozmazanosť typickú pre obrazy sprostredkované displejom z tekutých kryštálov. Spotreba energie je u OLED podľa Sony nižšia o 40 percent.
"Prvá svetová televízia OLED je symbolom znovuzrodenia Sony s jej vynikajúcou technológiou," povedal novinárom v ústredí firmy jej prezident Rjodži Čubači.
Analytici a investori Sony vytýkajú, že svoje technické majstrovstvo nie je v poslednej dobe schopné pretaviť do atraktívnych produktov. Sony tak na poli moderných televíznych obrazoviek zaostala za konkurentami a teraz vyrába televízory LCD v spolupráci so Samsungom. Trh plazmových televízorov, kde dominuje japonská Matsushita so značkou Panasonic, už Sony opustila. Viceprezident Sony Kacumi Ihara priznal, že nová televízia bude mať väčší význam z hľadiska firemného image než z pohľadu predaja. Televízory OLED nebudú môcť nahradiť LCD, pokiaľ nebudú dostupné vo väčších veľkostiach a za nižšie ceny, uviedol.
Výrobcovia majú pri technológii OLED s vývojom väčších obrazoviek stále ešte ťažkosti a pracujú tiež na znížení výrobných nákladov na úroveň, kde by tieto prístroje boli schopné konkurovať doterajším technológiám, uvádzajú analytici. Tiež životnosť obrazovky OLED je zatiaľ asi polovičná oproti televízorom LCD.