Zatiahnuté, zmiešané prehánky
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Unikátny Airbus A380 pojme až 853 cestujúcich
Zdielať na
Veda a technika

Unikátny Airbus A380 pojme až 853 cestujúcich

Zdroj: Dr. Wendy T. L./ilustračné

Airbus A380 je najväčšie civilné lietadlo, aké kedy vzlietlo, s výnimkou ruského Antonov An-225, ktoré ale existuje len v jedinom exemplári a používa sa iba pre dopravu nákladov. Má dve paluby po celej dĺžke a dolet je vyše 15.000 kilometrov. Jeho cena je vyše 7 miliárd slovenských korún.

Spoločnosť Airbus dnes v Toulouse predala prvý exemplár najväčšieho dopravného lietadla sveta Airbus A380 zákazníkovi - spoločnosti Singapore Airlines. Prvý komerčný let sa uskutoční 25. októbra na trati Singapur-Sydney. Stroj bol predaný s osemnásťmesačným oneskorením. Firma však uistila zákazníkov, že nepočíta so žiadnymi ďalšími meškaniami pri výrobe týchto lietadiel.

Slávnostná ceremónia v Toulouse sa uskutočnila za prítomnosti mnohých čestných hosťov, ale bez najvyšších francúzskych predstaviteľov.

Lietadlo  predané dnes vo farbách Singapore Airlines - bielej a tmavo modrej farbe nesie na trupe nápis First to Fly - Prvé, ktoré vzlietlo. Je v ňom miesto pre 471 cestujúcich, z toho dvanásť v prepychovej prvej triede lux a šesťdesiat v business class. V najúspornejšej verzii ale A380 pojme až 853 cestujúcich. Piloti singapurskej spoločnosti sa s novým lietadlom v Toulouse zoznamovali už niekoľko mesiacov. Posádku tvorí celkovo asi 30 ľudí.

Spoločnosť Singapore Airlines prevezme, aj keď až v budúcom roku, aj tri nasledujúce exempláre, až potom prídu na radu ďalší zákazníci - Qantas a Emirates - druhá menovaná si ich objednala najviac - 47 naisto a osem predbežne. Celkovo má zatiaľ Airbus 165 pevných a 24 predbežných objednávok.

Katalógová cena Airbusu A380 je asi 300 miliónov dolárov, teda vyše 7 miliárd korún. Spoločnosti si však vyjednávajú zľavy a prinajmenšom niektorým bude musieť Airbus platiť penále za oneskorenie dodávok.

Airbus A380 je najväčšie civilné lietadlo, aké kedy vzlietlo, s výnimkou ruského Antonov An-225, ktoré ale existuje len v jedinom exemplári a používa sa iba pre dopravu nákladov. A380 je jediný stroj s dvoma palubami po celej dĺžke trupu. Má byť nasadzovaný na najvyťaženejšie trasy. Dolet je vyše 15.000 kilometrov.

Francúzsky ekonomický denník Les Echos dnes pripomenul, že pre Airbus je tento stroj stávkou, ktorá môže mať ťažké dôsledky. Celý program je totiž založený na predpoklade, že v budúcnosti sa letecká doprava viac sústredí na uzlové letiská, odkiaľ sa budú cestujúci prepravovať do cieľovej stanice.

Boeing naopak usudzuje, že vývoj pôjde skôr k systému prepravy rovno ku konečnej stanici a v dôsledku toho bazíruje na menších strojoch schopných pristávať na menších letiskách, ako je jeho nový 787 Dreamliner. Na ten už má Boeing vyše 700 objednávok, vďaka čomu sa v zákazkách opäť dostal pred Airbus. Práve minulý týždeň ale americká spoločnosť oznámila, že prvé dodávky Dreamlineru sa o pol roka oneskoria.

Zdielať na