Obľúbený YouTube začíná ohrozovať výrobu filmov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: search.creativecommons.org/ilustračné
Po rokoch silného rastu tržieb za predaj videokaziet, DVD nosičov a digitálnych súborov sa nad výrobou filmov pre dospelých zrejme začínajú sťahovať mračná.
Po rokoch silného rastu tržieb za predaj videokaziet, DVD nosičov a digitálnych súborov sa nad výrobou filmov pre dospelých zrejme začínajú sťahovať mračná.
Na internete sa totiž stále častejšie objavujú stránky, ktoré takzvaný explicitný obsah, teda i materiál so sexuálnou tematikou, ponúkajú k voľnému stiahnutiu.
"Máme čo robiť s nekontrolovateľným pirátstvom a obrovským množstvom materiálu, ktorý je zdarma," povedal podľa agentúry Reuters spoluzakladateľ spoločnosti Vivid Steven Hirsch. Šéfovia firiem, ako je Vivid, kde sa nakrúcajú pornofilmy, sa budú touto problematikou zaoberať na konferencii, ktorá dnes začína v americkom Las Vegas.
Vivid mala ešte nedávno ročné tržby asi 100 miliónov dolárov, z čoho asi 80 percent pripadlo na predaj DVD. Teraz už predaj tohto typu nosičov tvorí sotva 30 percent. Odvetvia totiž zmenila obľuba amerického portálu YouTube, ktorý dnes kopírujú už aj ďalšie firmy. K najznámejším zrejme patrí XTube.com z Kanady.
Niektoré zábery, ktoré sa na XTube objavujú, pochádzajú z profesionálnych štúdií, iné sú dielom amatérov. "My nie sme žiadni piráti. Ponúkame iba službu, ktorú niektorí ľudia podľa ich názoru môžu využiť k niečomu nezákonnému," obhajuje XTube jeho spoluzakladateľ Lance Cassidy.
Na stránke XTube je možné zdarma zhliadnuť asi 200.000 snímkov, väčšinou v dĺžke od 30 sekúnd do dvoch minút. Obchodný riaditeľ Curtis Potec povedal, že zhruba jedno percento tých, ktorí si stránky pozrú, si kúpia i DVD, alebo si materiál za poplatok stiahnu do svojho počítača. Firma je tak schopná ročne zarobiť údajne milióny dolárov.
"Veľa ľudí nám vraví, že toto je budúcnosť odvetvia, ktoré produkuje filmy pre dospelých. Väčšina peňazí je z reklamy, čo je rovnaké na všetkých stránkach, či už sú pre bežný trh, alebo pre dospelých," upozornil Potec. Na stránky XTube chodí dve tretiny gayov, povedal.
Od začiatku 80. rokov zažíva výroba pornofilmov v USA nebývalý rozmach. Veľmi pomohol predaj videokaziet a neskôr reklama na internete. Niektoré štúdia dávajú ukážky z tvorby na svoj web a dúfajú, že im pomôžu k zvýšeniu predaja DVD nosičov. Odozva ale nie je taká, ako by si tvorcovia filmov predstavovali.
Napríklad šéf austrálskej spoločnosti Abbywinters.com Garion Hall tvrdí, že z každých 500 ľudí, ktorí si prezerajú reklamné ukážky, iba jeden klikne na odkaz na jeho stránky. A z tých, ktorí na jeho stránky vstúpia, sa iba jeden z 50 stane predplatiteľom. Šéfovia niektorých podobných firiem sa preto začali rozhliadať po efektívnejších spôsoboch distribúcie a boli by radi, keby na svoju stranu získali treba telekomunikačné podniky.
V niektorých európskych štátoch sa dajú filmy so sexuálnou tematikou kúpiť i na mobilný telefón, v USA zatiaľ nie. Napríklad spoločnosť Verizon, čo je najväčší telekomunikačný operátor v USA, na predaji pornografických snímkov vraj nebude zarábať. Naproti tomu najväčší káblový operátor Comcast má v ponuke filmy tohto druhu úplne bežne.
Ako distribútor pornofilmov a materiálov so sexuálnou tematikou pripadá v úvahu napríklad aj spoločnosť Apple. Tá ale nechce prezradiť, či firma s tvorcami filmov o takejto možnosti rokovala. Podobne opatrný postoj zvolili i zástupcovia spoločnosti Microsoft.
Podľa ľudí z porno brandže by si tieto firmy mohli prísť na ohromné zárobky, ale údajne majú strach z reakcie akcionárov.