Najdôležitejší deň pre reklamu: Super Bowl formuje trendy v marketingu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
USA / SLOVENSKO / Reklamy počas sledovania filmu, či športového prenosu nás často vyrušujú. Pri americkom futbalovom sviatku zvanom Super Bowl je to ale inak. Reklamy sa stali neoddeliteľnou súčasťou tohto podujatia, pričom od šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia upútavajú divákov svojou kreativitou, humorom a vysokým rozpočtom. Stali sa kultúrnym fenoménom, ktorý nielen propaguje značky, ale tiež formuje trendy v reklame a marketingu.
"Reklama na Super Bowle je ten najdrahší reklamný priestor na celom svete," uviedol tvorca digitálneho obsahu Filip Kuna. "Je to jedna z mála vecí, ktorá dokáže spojiť obrovské množstvo ľudí dokopy," povedal marketingový konzultant Pavol Minár.
Byť súčasťou Super Bowlu je vecou prestíže. A to nielen zo športového či hudobného hľadiska, ale aj z reklamného. Zápasové prestávky prišli kedysi mnohým divákom nudné, preto sa rozhodli prepínať na konkurenciu. "Svoje najlepšie seriály vysielali práve počas tých prestávok, aby ľudia prepli a aby sa už nevrátili naspäť do toho Super Bowlu," pokračoval Kuna.
A tak organizátori zaviedli polčasové show, kde vystupujú rôzni interpreti a vysielajú sa najrozličnejšie reklamy. "Prieskumy ukazujú, že ľudia, ktorí sledujú Super Bowl, si oveľa viac pamätajú reklamy... Nevnímajú ich ako vyrušovanie, ale sú zvedaví, že s čím tohto roku značky prídu," pokračoval Minár.
Kým v roku 1967 vás 30-sekundový spot počas Super Bowlu vyšiel 30 000 dolárov, teraz to bolo takmer 8 miliónov. A to hovoríme len o sume za vysielanie. "Ale často, natočenie tých reklám stalo ďalšie milióny dolárov," opísal digitálny marketér Peter Šebo. Reklamy na Super Bowle často udávajú trendy, tento rok ich označovali ako Silver Bowl, čo je narážka na šediny. "Bolo tam pomerne veľa reklám, ktoré boli cielene či už na staršiu generáciu alebo kde boli ambasádori, či staršie celebrity," dodal Minár.
V prestávke Super Bowlu 2004 počas vystúpenia Janet Jacksonovej došlo k nechcenému odhaleniu jej poprsia. Milióny ľudí o momente diskutovalo, no k videu sa nik nevedel dopátrať, čo motivovalo troch podnikavcov k nápadu. "Tí traja startaperi o rok na to spustili YouTube. Ten najväčší trapas bol dôvodom pre vznik najväčšej videoplatformy na svete," dodal Kuna.
Super Bowl nemá konkurenciu v sledovanosti, ale aspoň čiastočne za taký slovenský Super Bowl môžeme považovať Majstrovstvá sveta v hokeji. "Kedy vidíme, že sú to milióny Slovákov, ktorí dokážu sedieť pred televíznou obrazovkou a sledovať ten zápas, vrátane reklamných brejkov," dodal Šebo. "Mali historicky najväčšie čísla, aj najviac žien pritiahli k televízorom, takže je to ten najexkluzívnejší priestor, ktorý sa dá v televízii kúpiť," uzavrel Kuna.