Trump plánuje zaviesť clá na výrobky z EÚ, pre Slovensko to nie je dobrá správa
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
WASHINGTON / BRATISLAVA / Americký prezident Donald Trump na zasadaní svojho kabinetu vyhlásil, že má v pláne zaviesť dvadsať päťpercentné clá na výrobky z Európskej únie. Špeciálne spomenul automobily. Pre Slovensko, ktorého export a zamestnanosť je závislá na automobilovom priemysle, to nie je dobrá správa.
Stretnutie vládneho kabinetu Trumpa začalo modlitbou. "Už sme sa rozhodli a čoskoro to oznámime. Vo všeobecnosti to bude 25 percent na autá a ešte ďalšie veci," povedal prezident USA Donald Trump. To, že Trump nehovorí do vetra, ukázal tým, že chce zaviesť clá pre Kanadu a Mexiko už od štvrtého marca, pričom predtým hovoril o odklade na apríl. Číne zas plánuje zdvojnásobiť desaťpercentné clo.
O clách hovoril pred týždňom premiér Robert Fico v prejave vo Washingtone. "Riešme spory ako priatelia a vyhnime sa bolestivým clám, opatreniam a protiopatreniam," uviedol predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico (Smer-SD).
Práve možnými protiopatreniami je pripravená zareagovať Európska komisia. Prípadné zavedenie ciel zo strany Spojených štátov by sa Slovenska ako exportnej krajiny mimoriadne dotklo, a to najmä automobilového priemyslu. "Export do Spojených štátov predstavuje štyri percentá HDP a z toho 80 percent tvoria automobily," reagoval makroekonomický analytik SLPS Marián Kočiš.
Do USA vybrané modely exportujú automobilky v Trnave a najmä v Bratislave, odkiaľ za oceán smeruje každé štvrté vyrobené auto. "Naša spoločnosť ako súčasť celosvetového koncernu podporuje otvorené trhy a stabilné obchodné vzťahy, ktoré sú nevyhnutné pre konkurencie schopnú ekonomiku, obzvlášť pre automobilový priemysel," informovala hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová.
Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu však upozorňuje, že modely luxusnejších áut, ktorých sa to týka, sa vyrábajú práve len na Slovensku. "Ak sa niekto rozhodne pre takéto vozidlo a bude ho chcieť, tak pravdepodobne bude musieť akceptovať navýšenie ceny," uviedol viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak. Je tiež možné, že zavedenie ciel by napokon nenaštrbilo aktuálny počet vyrobených áut, aj z ďalšieho dôvodu. "Máme dnes trhy, časť sveta, ktoré sa otvárajú pre Európsku úniu," dodal Prepiak.
Clá na autá sú pritom obzvlášť na Slovensku mimoriadne citlivou témou, a to nielen preto, že podľa Inštitútu finančnej politiky by vzájomné zavedenie ciel s USA a Čínou mohlo v krajnom prípade znížiť slovenské HDP o pol percenta. "Slovensko je krajinou, ktorá má najvyšší pomer zamestnancov v automobilovom priemysle spomedzi všetkých krajín Európskej únie," uzavrel Kočiš.