Čierna skrinka odhalila príčinu vlakovej tragédie v Španielsku
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
MADRID / Strojvodca havarovaného španielskeho vlaku v momente nehody telefonoval. Vyplýva to zvukového záznamu z riadiacej kabíny súpravy, ktorá sa vykoľajila minulý týždeň a svoju smrť v nej našlo takmer 80 ľudí.
Vlakové nešťastie v Španielsku
Nerozumie ako došlo k vykoľajeniu
Strojvodca havarovaného španielskeho vlaku nerozumie, ako sa mohla ním vedená súprava minulý týždeň vykoľajiť. Vyplýva to zo zverejneného záznamu jeho nedeľňajšieho rozhovoru so sudcom. Tomu povedal, že nedokáže vysvetliť, prečo pred vjazdom do ostrej zákruty nebrzdil. Francisco José Garzón Amo podľa prepisu zverejneného v stredu denníkom El País vypovedal, že brzdil, no vykoľajeniu sa už nedalo vyhnúť.
Potvrdzujú to aj v utorok publikované údaje z čiernych skriniek, podľa ktorých sa mu niekoľko sekúnd pred tragédiou podarilo rýchlosť vlaku znížiť zo 190 na približne 150 kilometrov za hodinu. Aj to však bolo takmer dvakrát viac, ako je predpísaná rýchlosť v danom úseku. Ten podľa informácií železníc nie je vybavený systémom automatického brzdenia, na čo údajne upozorňoval aj samotný Amo, ktorý ním v minulosti prechádzal približne 60-krát.
Pomýlil si trať a nesústredil sa
"Vravím vám úprimne, neviem, nerozumiem. Skúsil som zapnúť všetko, nefungovalo to," hovoril sudcovi rušňovodič, ktorý nezabránil najhoršej vlakovej nehode v moderných dejinách Španielska. Jej dôležitým faktorom bolo aj ním priznaný nedostatok sústredenia sa na cestu, ktorú si strojvodca navyše zmýlil s iným úsekom trate. Inkriminovaná časť bola súčasťou trate, kde sa nachádza zastaraný bezpečnostný systém. Takzvané čierne skrinky navyše tesne pred incidentom zachytili jeho telefonický hovor s iným pracovníkom železníc, s ktorým konzultoval cestu pred ním.
Čierna skrinka pozná aj rýchlosť
Španielski vyšetrovatelia v utorok potvrdili, že takzvané čierne skrinky zachytili okrem zvukov aj rýchlosť vlaku. Na záznamoch, na ktoré sa vyšetrovatelia spoliehajú najviac v záujme zistenia, prečo súprava do prudkej zákruty nebrzdila, je počuť, ako rušňovodič konzultoval zvyšný úsek cesty pred sebou.
Vlak z Madridu do mesta Ferrol sa vykoľajil v stredu večer pri pútnickom meste Santiago de Compostela. Vlak vrútil obrovskou rýchlosťou do ostrej zákruty, v ktorej sa vykoľajil, vrazil do betónového múru a začal horieť. Vo vlaku sa v čase nešťastia nachádzalo vyše 200 ľudí, 79 z nich nehodu neprežilo. Rušňovodiča obvinili zo zabitia z nedbalosti. Francisco José Garzón Amo totiž šiel 190-kilometrovou rýchlosťou na mieste, kde je nariadená len 80-tka.
Pochovali obete neštastia
V katedrále v španielskom mestečku Santiago de Kompostela sa v utorok odohrala posledná rozlúčka s obeťami vykoľajeného vlaku. Na pohreb prišla aj kráľovská rodina.
Rozlúčka sa odohrala aj za obete autobusu, ktorý prerazil zvodidlá a zrútil sa do 30 metrovej hĺbky pri návrate s pútnikmi do Neapola. Smútočnej omše sa zúčastnilo vyše 4000 ľudí. Nehoda si vyžiadala 38 životov VIAC TU.
Článok si môžete pozrieť aj cez iPhone či iPad vďaka novej aplikácii. ZADARMO.
SITA