Žiadni teroristi ani mimozemšťania. Toto sa malo stať s lietadlom smrti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
KUALA LUMPUR / Ohľadom zmiznutého boeingu sa už objavili desiatky teórií - terorizmus, únos, meteorit. Skúsený pilot ale americkému mesačníku Wired ponúkol tú najjasnejšiu a najjednoduchšiu, ktorá sa úzko spája s takmer 4 kilometre dlhou pristávacou dráhou na Palau Langkawi.
Zmena kurzu
Príbeh boeingu asi každý dobre pozná. Lietadlo odletelo o polnoci 8. marca z Kulala Lumpur a smerovalo do Pekingu. Horúca noc, ťažké lietadlo, na to netreba zabúdať. Zhruba o hodinku lietadlo prelietavalo ponad záliv smerom na Vietnam, radary ho nezachytili. O dva dni neskôr sme sa dopočuli, že malajzijský vojenský radar zachytil stroj na juhozápade smerom na Malakkský prieliv. Zmena kurzu v ľavo je v tomto prípade kľúčová. Zaharie Ahmad Shah bol veľmi skúsený pilot.
Starším pilotom bolo vštepované, že musia presne vedieť, kde sa nachádza najbližšie letisko, kde by mohlo lietadlo bezpečne pristáť. Ak sa niečo udeje, pilot nemôže rozmýšľať, čo bude robiť. Musí presne vedieť, čo bude robiť. Tým, že pilot nabral kurz vľavo dal jednoznačne najavo, že mieri na najbližšie letisko, ktorým bolo v tomto prípade to na Palau Langkawi. Pilot sa neotočil späť smerom na Kuala Lumpur, pretože vedel, že terén je smerom na Langkawi prijateľnejší.
Čo musí vedieť každý pilot
Kapitán Shah pravdepodobne spravil to najlepšie, čo mohol. Bol vystavený určitým udalostiam na palube a preto sa rozhodol nasmerovať stroj k najbližšiemu letisku. Podľa skúseného pilota, ktorý opísal svoju teóriu o zmiznutom lietadle pre americký mesačník Wired, je najpravdepodobnejším scenárom, ktorý by vysvetľoval nefunkčnosť transpondéra a komunikácie skrat a požiar. V takomto prípade je samozrejmé, že musíte všetko povypínať, aby ste zistili, čo horí.
Elektrický požiar nemusí byť vôbec rýchly a nemusíte ho ani cítiť. Existuje možnosť, že jedno z kolies začalo horieť. K tomuto dochádza pri nafúknutých kolesách. Nezabúdajte - ťažké lietadlo a horúca noc. Ak by začala pneumatika horieť, piloti majú k dispozícii kyslíkové masky, ale tie by im pri požiari nepomohli.
Žiadni teroristi
Podľa skúseného pilota sa posádka lietadla udusila a stroj pokračoval na autopilotovi. Boeing by teda mali hľadať na tejto trase. "Pátrať inde je zbytočné," myslí si pilot. Teórie o únose a teroristoch sú podľa pilota nezmyslené. Všetci vieme, že posledná komunikácia s pilotmi boeingu nenaznačovala, že by sa na palube niečo dialo. Ak by sa prihodilo niečo podozrivé, určite by pilot poslal nejaký signál.
Každý dobrý pilot predsa vie ako zakódovať SOS správu. "Kapitán Shah je hrdinom, ktorý musel v kokpite bojovať, aby bezpečne dopravil stroj na letisko v Langkawi," myslí si pilot. Ak by boli na palube teroristi, určite by sa chvíľu rozhodovali, kam zamieriť. Ten, kto ale tento boeing riadil, zamieril stroj jednoznačne a bez váhania na najbližšie letisko.
Najnovšie informácie ohľadom pátrania po stratenom lietadle si môžete prečítať TU.