Skoro jasno
Bratislava
Klement
23.11.2024
Lode zachytili ďalšie signály, po lietadle ani stopa
Zdielať na

Lode zachytili ďalšie signály, po lietadle ani stopa

PERTH / Sobota priniesla po dňoch kľudu prvý výrazný zlom v pátraní po stratenom lietadle. Čínska loď zachytila údajný signál čiernej skrinky. Nový impulz však vnáša do pátrania celý rad otázok. Ide skutočne o signál zo zmiznutého lietadla, alebo o ďalšiu slepú uličku v pátraní? Pýta sa americká spravodajská televízia CNN.

Najskôr Čína, potom Austrália

Spravodajský server Malaysian Insider píše, že zvukové signály v nedeľu zachytila i austrálska loď Ocean Shield. Správa prišla asi hodinu pred plánovanou tlačovou konferenciou, z ktorej vyšetrovatelia vyvodia závery.

Britský plátok The Times upozorňuje, že komunikácia medzi čínskym námorníctvom a zvyškom tímu viazne. Austrálsky úrad, ktorý pátraciu akciu vedie, podľa novinárov vôbec netušil, že čínska loď Xaihun 01 má na palube prístroje, ktoré dokážu zachytiť signál z čiernych skriniek. Čínske úrady navyše o zachytení signálu najskôr informovali agentúru Nová Čína a až potom samotný austrálsky Perth.

Dve skrinky, jeden signál

Ide skutočne o signál z čiernych skriniek letu MH370? Odpoveď na túto otázku nie je jednoznačná. Posádka čínskej lode Haixun 01 uviedla, že pulzujúci signál, ktorý vysielal každú sekundu po dobu minúty a pol, zachytila na frekvencii 37,5 kHz. Prezident spoločnosti Dukane Seacom, ktorá okrem iného vyrába čierne skrinky, serveru CNN uviedol, že "táto frekvencia je štandardná kvôli zaisteniu vysokej kvality prenosu a redukcii ruchov."

Frekvencia je však jediným výrazným znamením, že by mohlo skutočne ísť o pulzy z čiernych skriniek. Anish Patel má o zachytení signálu pochybnosti. Príde mu zvláštne, že čínska hliadková loď detekovala signál len z jednej čiernej skrinky, keďže sa v lietadle nachádzali dve a boli umiestené vedľa seba. Zvláštny je i fakt, že čínska loď zachytila signál mimo oblasť súčasného pátrania.

Manipulácia?

Signál podobný tomu z čiernych skriniek však môže pochádzať z celej rady iných zdrojov. Greg Stone z organizácie Conservation International uviedol, že zdrojom signálu môže byť dokonca i samotné čínske plavidlo, morská fauna, prípadne zariadenia oceánografov. "Existuje neskutočné množstvo možností," myslí si Stone.

Optimizmus brzdí aj Peter Goelz, bývalý riaditeľ americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy. "Čína nikdy nebola v takýchto prípadoch tímovým hráčom. Možno s celou situáciou iba manipulujú," prehlásil Goelz.

Trosky stále nenašli

Šéf austrálskeho úradu, ktorý koordinuje pátranie po zmiznutom lietadle, naopak označil zachytený signál za dôležité vodítko. Angus Houston sa spoločne s pátracím tímom zameria na južnú oblasť s obrovskou plochou. Jedná sa o územie vzdialené 2 000 kilometrov juhozápadne od austrálskeho prístavu Perth. Plochu 216-tisíc metrov štvorcových prehľadáva 12 lietadiel a 13 lodí.

Aj napriek intenzívnemu pátraniu, sa doposiaľ nepodarilo nájsť trosky strateného lietadla. Podarilo sa ale vypočítať predpokladanú dráhu letu. Boeing sa odklonil od pôvodnej trasy z Kuala Lumpur do Pekingu a namieril si to na západ, potom na juh. Na palube lietadla bolo 239 ľudí.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy