Lietadlo je nezvestné 38 dní, batérie z čiernych skriniek sa zrejme vybili
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
PERTH / Pátracie tímy vyslali do hlbín Indického oceánu špeciálnu ponorku bez posádky. Jej úlohou bude určiť, či zachytené signály pochádzajú z čiernych skriniek malajzijského lietadla. V oblasti bola nájdená aj olejová škrvna, ktorú podrobia analýze. Oznámil to šéf pátracej operácie Angus Houston, informoval denník The Huffington Post.
Poznajú približnú polohu
Pátracia loď Ocean Shield by mala vypustiť samostatné podmorské vozidlo Bluefin 21. Ide o malú ponorku bez posádky, ktorá dokáže vytvoriť zvukovú mapu oblasti, prípadne odhaliť trosky lietadla na dne oceánu. Ak sa podarí objaviť pole trosiek, posádka lode vymení sonárový systém za kameru, ktorá vyhotoví snímky.
"Sme presvedčení, že poznáme pozíciu čiernych skriniek plus mínus niekoľko kilometrov," prehlásil austrálsky premiér Tony Abbott. "Znalosť približnej polohy ale nie je to isté ako vytiahnutie vraku z hĺbky viac ako 4 kilometre," dodal.
Signály zachytené päťkrát
Boeing 777 s 239 ľuďmi na palube sa stratil 8. marca cestou z Kuala Lumpur do Pekingu. Ide o najväčšiu a zároveň najdrahšiu pátraciu akciu v histórii letectva. Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že stroj letu MH370 z neznámych dôvodov zmenil kurz, stočil sa na juh a zrútil sa do Indického oceánu.
Hľadanie as sústreďuje na oblasť, v ktorej boli v posledných dňoch päťkrát zachytené akustické signály, aké vysielajú čierne skrinky. Šéf pátracej operácie povedal, že "analýza zvukových dát ukázala, že signál, ktorý bol zachytený vo štvrtok, sa s najväčšou pravdeopodobnosťou nevzťahuje k zmiznutému lietadlu."
Pomalý proces
Do lietadiel sa umiestňujú spravidla dva záznamníky označované ako čierne skrinky. Jeden záznamník nahráva hlasovú komunikáciu v pilotnej kabíne, druhý zapisuje letové údaje. Batérie čiernych skriniek malajzijského lietadla dosiahli svoju 30-dňovú životnosť. Do hľadania trosiek je zapojených 14 pátracích lietadiel a rovnaký počet lodí.
Pátracie operácie na dne mora prebiehajú veľmi pomaly v 24-hodinových cykloch. Dve hodiny sa bude ponorka potápať, 16 hodín bude skúmať dno, ďalšie dve hodiny sa bude vynárať na hladinu. Zvyšné 4 hodiny strávia experti tým, že budú z prístroja sťahovať nazbierané dáta. Ponorka nie je schopná posielať informácie z dna na hladinu.
Prehľadávanú oblasť v Indickom oceáne sa podarilo zmenšiť na 58 tisíc kilometrov štvorcových. Oproti pôvodným 7,7 miliónom je to obrovský pokrok. Aj napriek tomu je pátranie po boeingu mimoriadne obtiažne. "Predstavte si, že stojíte na vrchole hory a snažíte sa nájsť kufor dole pod ňou. A teraz si predstavte, že ho hľadáte v absolútnej tme," približuje CNN náročné podmienky.