Stratené lietadlo 17 minút nikomu nechýbalo, austrálska loď hlási trosky
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
DHÁKA/PERTH / Bangladéš vo štvrtok vyslal dve námorné fregaty na miesta, kde austrálska súkromná spoločnosť GeoResonance údajne odhalila prvky, ktoré sa zhodujú s materiálom použitým pri výrobe Boeingu 777. Mohlo by ísť o trosky strateného malajzijského lietadla, píše americká stanica CNN.
Malá pravdepodobnosť
Lode vyrazili do Bengálskeho zálivu do vzdialenosti 5 000 kilometrov od hlavného centra pátrania v južnej časti Indického oceánu. Malajzijské úrady by vo štvrtok mali zverejniť správu o vyšetrovaní zmiznutého lietadla, píše CNN.
"Až sa dostanú na miesto, prehľadajú ho a overia všetky informácie," uviedol veliteľ bangladéšskeho námorníctva Rašíd Ali. Stredisko, ktoré riadi pátraciu operáciu, tvrdenie austrálskej firmy odmietlo a považuje ho za vysoko nepravdepodobné. Experti ale uviedli, že vyšetrovatelia nemajú inú možnosť ako miesto preveriť.
Možná zhoda trosiek
"Na vyšetrovateľov bude vyvíjaný tlak. Túto variantu nesmú odmietnuť," uviedla americká expertka Mary Shiavová, ktorá pracovala pre ministerstvo dopravy.
Spoločnosť GeoResonance s hľadaním lietadla dva dni po jeho zmiznutí, teda 10. marca. Porovnanie snímkov podľa vyjadrenia hovorcu spoločnosti Davida Popa dokazuje, že trosky zobrazené na súčasných snímkoch oblasti približne 190 kilometrov od pobrežia Bangladéša, nie sú viditeľné na snímke z 5. marca, teda z dátumu pred pádom boeingu.
Ďalším argumentom je vraj zhoda chemického zloženia - hliník, titán, meď či zliatiny ocele - nájdených trosiek a materiálov, z ktorých pozostávalo malajzijské lietadlo. "Spoločnosť netvrdí, že ide o let MH370, každopádne by však mala byť táto vec prešetrená," stojí v prehlásení.
Vo vodách oceánu
Letecká spoločnosť Malaysia Airlines vo štvrtok oznámila príbuzným cestujúcich v osudnom lete, aby sa odsťahovali z hotelov, kde doposiaľ čakali na správy z vyšetrovania a vrátili sa domov.
Lietadlo s 239 ľuďmi na palube zmizlo z radarov 8. marca cestou z Kuala Lumpur do Pekingu. Podľa vyšetrovateľov sa stroj z doposiaľ neznámych dôvodov odklonil od svojej trasy. Pôvodne boli vytýčené dve zóny hľadania - severná medzi Thajskom a Kazachstanom zahrňujúca i Bengálsky prieliv a južná v Indickom oceáne. Vyšetrovatelia sa na základe satelitných snímkov priklonili k verzii, že lietadlo skončilo vo vodách oceánu.
Rozsiahle letecké pátranie po hladine Indického oceánu bolo v stredu oficiálne ukončené. Hľadanie stôp po zmiznutom lietadle na morskej hladine západne od austrálskych brehov ukončila i väčšina lodí. Austrálske úrady uviedli, že v nasledujúcich týždňoch sa pátranie bude sústreďovať na prieskum morského dna.
Kľúčové štyri hodiny?
V deň, kedy zmizlo lietadlo, si 17 minút nikto nevšimol, že sa nenachádza na radare. Oficiálna záchranná operácia bola zahájená až po štyroch hodinách. Vyplýva to z predbežnej správy o marcovom zmiznutí lietadla, ktoré dnes zverejnilo malajzijské ministerstvo dopravy.
Malajzia poskytla správu Medzinárodnej organizácii pre civilné letectvo (ICAO), následne odoslala päťstránkový dokument médiám. Správa odhaľuje, že boeing, ktorý smeroval do Pekingu, zmizol z radarov 8. marca v noci o 1:21 miestneho času. V tom čase mala posádka kontaktovať letových dispečerov vo vietnamskom Ho Či Minovom Meste. Nič také sa však nestalo. Trvalo 17 minút, než sa vietnamskí dispečeri začali pýtať, kde sa lietadlo nachádza.
Po tom nastala štvorhodinová pauza. Medzičasom sa zistilo, že lietadlo zmizlo a úrady zahájili záchrannú operáciu. Správa nevysvetľuje, čo sa počas štyroch hodinách dialo. Uvádza sa, že Malajzia kontaktovala Singapur, Hongkong a Kambodžu. Tieto štyri hodiny však mohli byť rozhodujúce.